Sökning: "”SSI” Socio-scientific issues"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden ”SSI” Socio-scientific issues.

  1. 1. Kärnkraftsfrågan : Elevers argumentation kring ett socio-vetenskapligt dilem

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Noor Al Haj Ibrahem; [2022]
    Nyckelord :Socio-scientific issues; Argumentationen; Ställningstaganden; SEE-SEP-modellen; Kvalitet; Kärnkraft;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore the factors that affect students' decision-making in an SSI (socio-scientific issue) about nuclear power and energy supply. The study explores students' skills in SSI argumentation and aims to clarify the relationship between values, knowledge and experiences in their SSI decision-making. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling och miljöundervisningstraditioner i läromedel för kursen fysik 1 på gymnasiet : En kvalitativ innehållsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Simon Karlsson; [2022]
    Nyckelord :physics; sustainable development; teaching tradition about the environment; SSI; fysik; hållbar utveckling; miljöundervisningstraditioner; SNI;

    Sammanfattning : Vi lever i en tid av förändring med många utmaningar och komplexa problem som dagens ungdomar möts av i vardagen. Dagens ungdomar är medvetna om miljöproblemen men tycker inte de lösningar som presenteras i skolan fungerar. De känner maktlöshet och hopplöshet inför framtiden. LÄS MER

  3. 3. Prylar eller planetens överlevnad? : Om framställandet av samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll i kemiläroböcker för mellan- och högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Josefine Ullström; Vendela Holmgren; [2021]
    Nyckelord :SSI; socio-scientific issues; högstadiet; intressekonflikt; läroböcker; mellanstadiet; SNI; samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; tematisk innehållsanalys; årskurs 5; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Elevers intresse för skolämnet kemi sjunker mellan mellanstadiet och högstadiet. En pedagogisk arbetsform som kan verka motivationshöjande för elever är att utgå från samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll [SNI] i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Energi som fysikbegrepp och samhällsfråga : En jämförande innehållsanalys av gymnasieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Peter Norrman; [2019]
    Nyckelord :energy; sustainable development; contents analysis; textbooks; physics; science studies; scientific literacy; socio-scientific issues; upper secondary school; education in physics; energi; hållbar utveckling; innehållsanalys; läroböcker; fysik; naturkunskap; scientific literacy; SNI; gymnasieskolan; fysikundervisning;

    Sammanfattning : Enligt 2011 års läroplan för gymnasieskolan ingår det i fysikämnet att eleverna ska kunna delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor från ett naturvetenskapligt perspektiv. Hållbar utveckling kan bidra till förståelse för fysikens betydelse i samhället, där energibegreppet, energiresurser och energianvändning för ett hållbart samhälle ingår i kursen Fysik 1. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av kursmoment för kemiundervisning : En undersökning av gymnasieelevers kunskapsutveckling i samband med lärandeaktiviteter rörande kemisk analys och hållbar utveckling

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Evelina Svedin; [2019]
    Nyckelord :Course components; Scientific Literacy; ”SSI” Socio-scientific issues ; sustainable development; chemical analysis; didactical model; application of discourse.; Undervisningsmoment; Scientific Literacy; ”SNI” Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll ; hållbar utveckling; kemisk analys; didaktisk modell; diskurstillämpning.;

    Sammanfattning : I denna undersökning studerades en grupp gymnasieelevers kunskapsutveckling i samband med ett kursmoment, bestående av fyra olika delmoment, som konstruerades som en del av denna undersökning. Eleverna som deltog i undersökningen går för tillfället i årkurs 1 på Naturvetenskapsprogrammet och den kurs som eleverna läste och som kursmomentet genomfördes i var kemi 1. LÄS MER