Sökning: "”dold” läroplan"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden ”dold” läroplan.

  1. 11. Forskande, kompetent och nyfiken - om en dold läroplan i förskolan : Reggio Emiliapedagogiken som normerande makt och styrning

    Magister-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Folkman; [2011]
    Nyckelord :Reggio Emiliainspirerad pedagogik; kritisk granskning; normerande; styrning; dold läroplan; det kompetenta barnet; pedagogisk dokumentation; miljön som den tredje pedagogen; dialog; traditionell förskolepedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om det finns en normerande och styrande funktion i den Reggio Emiliainspirerade förskoleverksamheten som den implementeras i Sverige. Genom intervjuer med fyra pedagogistor undersöks hur bilden av barnet och dess lärande tar sig uttryck på de olika förskoleenheterna, framförallt när det gäller de för Reggio Emiliafilosofin väsentliga begreppen att följa barnens intresse, pedagogisk dokumentation, miljön som den tredje pedagogen och det kompetenta barnet. LÄS MER

  2. 12. Vad gör skolan egentligen? - en kvalitativ studie av lärares upplevelser av en dold läroplan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mikael Andersson; [2009-10-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Vad kan elever lära om ett ämne? : En fallstudie om de budskap som kan förmedlas genom lärarens och organisationens förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Malin Nordh Jonsson; Pia Skog; [2009]
    Nyckelord :Budskap; dold läroplan; lärarens förhållningssätt; fallstudie;

    Sammanfattning : As we have been actively involved in various teaching programmes for many years, we wanted to enquire how the students and teachers understood their school and compare it to how we experienced it.  Do the students fully understand the knowledge they are receiving and can they learn from it? Do the teachers believe what they are teaching is understood by the students? What is the underlining knowledge of social practices in the school, which can inspire students in different ways? The aim of the study, as the title suggests, is to convey and describe the various methods practiced in a specific social practice. LÄS MER

  4. 14. Vilket innehåll prioriteras i skolår 1? : en studie av vad lärare prioriterar i grundskolans tidigare år och varför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Annika Knutsson; Malin Magnusson; [2008]
    Nyckelord :Ramfaktorteori; Dold läroplan; Informella styrmedel; Didaktik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Vi valde att skriva om vilket innehåll som prioriteras i grundskolans tidigare år, med fokus på skolår 1. Detta val grundar sig delvis på att läraryrket är mycket uppmärksammat av samhället och att det är ett stort och viktigt uppdrag att verka som lärare. LÄS MER

  5. 15. "Det är tanken på att jag kan påverka min framtid som driver mig". En studie i hur några skolungdomar tänker kring begreppet framgång

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Ingela Hyddmark; [2008]
    Nyckelord :framgång; framgångsalternativ; individualisering; ansvarstagande; dold läroplan; ungdomsgrupper; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger på en kvalitativ intervjustudie med elever i år 9, i syfte att få dessa elevers syn på vad framgång är och vad det innebär att vara framgångsrik, samt vilken roll skolan spelar för att nå framgång och att bli framgångsrik. Resultaten har ställts mot relevanta utbildningssociologiska och pedagogiska teorier. LÄS MER