Sökning: "”jag-kan-känsla”"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet ”jag-kan-känsla”.

  1. 1. Instuderingsfunderingar: Pianolärares syn på gehör och notläsning på estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anton Jaensson; [2021]
    Nyckelord :Gymnasiet; Gehör; Notläsning; Digitala verktyg; Piano; Pianoundervisning; Estetiska Programmet; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Gymnasium; Piano education; Digital tools; Note reading; Playing by ear; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande studie strävar efter att sammanställa uppfattningar och insikter hos erfarna pianolärare på gymnasium i frågor kring gehör och notläsning. Samtliga informanter undervisar främst i gehörsmusik som jazz och rock/pop. LÄS MER

  2. 2. Motiverad att fortsätta spela?! : Några träblåslärares syn på motivation hos sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Annette Jaasund; [2013]
    Nyckelord :Music; motivation; education; instrumental tuition; woodwind instruments; Musik; motivation; didaktik; instrumentalundervisning; träblåsinstrument;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få större insikt i hur pedagoger kan hjälpa sina elever att få motivation till eget musicerande och spelglädje. Med en fenomenografisk utgångspunkt och genom kvalitativa intervjuer där fyra träblåslärare vid olika musik- och kulturskolor deltog, undersöktes deras syn på hur de ser på sina elevers motivation och hur de undervisar för att inspirera sina elever till fortsatt musicerande. LÄS MER

  3. 3. Hjälp i tid : En fallstudie av pedagogers tidiga insatser i åk 1 för att förebygga läs- och skrivsvårigheter

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Sharon Nordling; Teresia Norrthon Bergman; [2007]
    Nyckelord :tidiga insatser; förebyggande arbete; läs- och skrivsvårigheter; identifiering; ”jag-kan-känsla”; samverkan mellan skola och föräldrar;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien var att studera hur lärare, speciallärare och specialpedagog beskriver sitt förebyggande och stödjande arbete med att tidigt upptäcka och åtgärda läs- och skrivsvårigheter i åk 1. Vi har genom kvalitativa intervjuer med två lärare, en speciallärare och en specialpedagog fått en ingående bild av hur detta arbete ser ut på två olika stockholmsskolor. LÄS MER