Sökning: "”ofullständiga betyg”"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden ”ofullständiga betyg”.

  1. 1. "Det är inte två separata öar - hem och skola" : En studie om samverkan mellan vårdnadshavare och skola kring elever på högstadiet med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Elvin; Bodil Hallin; [2023]
    Nyckelord :dyslexi; högstadiet; läs- och skrivsvårigheter; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Media målar upp en mörk bild av relationen mellan skola och vårdnadshavare och beskriver vårdnadshavare i negativa ordalag samtidigt som andelen ungdomar som lämnar grundskolan med ofullständiga betyg är hög. Detta väckte frågan om hur vårdnadshavare ser på samverkan med skolan. LÄS MER

  2. 2. Hästunderstött lärande som specialpedagogiskt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Forsgren; Johanna Hollsten; [2021]
    Nyckelord :Motivation; relationsteori; relationell pedagogik; hästunderstött lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur hästunderstött lärande kan öka motivationen för kursdeltagare i skolan, samt hur lärmiljön i stallet kan användas i de specialpedagogiska insatserna. Forskning visar att hästunderstött lärande är en insats som kan stärka motivationen, den empatiska förmågan, och stödja kursdeltagarna i relationsbyggande både i skolmiljö och vardag. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivsvårigheter samt problematisk skolfrånvaro : En intervjustudie med specialpedagoger och speciallärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Stenberg; Linda-Marie Bergengren; Stefan Brodin; [2020]
    Nyckelord :hemmasittare; läs- och skrivsvårigheter; skolfrånvaro; systemteori; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Skolfrånvaron ökar och elever går ut med ofullständiga betyg vilket ökar risken att hamna i utanförskap. Syftet med denna småskaliga studie är att belysa hur 18 specialpedagoger och 4 speciallärare – verksamma inom förskola till högstadium på olika orter i Mellansverige – ser på problematisk skolfrånvaro och dess bakomliggande orsaker, om det är möjlighet att tidigt identifiera tecken som kan leda till senare skolfrånvaro samt lyfta likheter, skillnader och upplevda samband mellan läs- och skrivsvårigheter och problematisk skolfrånvaro. LÄS MER

  4. 4. Vuxna elevers motivation : - En tematisk analys av vilka faktorer som motiverar vuxnaelever att läsa in ofullständiga betyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Fredrik Hollsten; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ta reda på hur vuxna elever som läser in betyg ochbehörigheter motiveras. Genom att ta del av elevers beskrivningar vill studien synliggöra vadsom krävs för att vuxna elever ska motiveras till att studera. LÄS MER

  5. 5. Elevers uppfattning om arbetsterapi i skolan : - En enkätstudie om arbetsterapeutens roll och interventioner i den svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Malte Widestrand; Oskar Dahl; [2016]
    Nyckelord :Arbetsterapi; delaktighet; elev; intervention; skola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den svenska skolan står inför utmaningar gällande försämrade resultat i grundläggande kunskapsområden samt ofullständiga betyg. Samtidigt redovisas brister gällande elevhälsa och särskilt stöd. LÄS MER