Sökning: "”women in industry”"

Visar resultat 1 - 5 av 656 uppsatser innehållade orden ”women in industry”.

  1. 1. ”HAR JAG EN BOK I ÖRONEN KAN JAG GÅ HUR LÅNGT SOM HELST”. En kvalitativ studie om användares relation till ljudböcker jämfört med tryckta böcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Henrietta Lundkvist; [2024-03-06]
    Nyckelord :Digital konvergens; streaming; algoritmer; ljudböcker; plattformar; uses gratifications; affordances;

    Sammanfattning : Har jag en bok i öronen kan jag gå hur långt som helst, or If I have a book in my ears, I can walk as far as I want, is a qualitative study that explores users' relationship with streamed audiobooks, compared to books in printed format. The choice of topic is driven by the fact that digitalization has transformed literature as a medium and the book industry as an enterprise. LÄS MER

  2. 2. Var kommer intresset till hyggesfritt skogsbruk ifrån?

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Andreas Bohman; Eskil Calmered Tersmeden; [2024]
    Nyckelord :skogsvärden; intervjustudie; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Hyggesfritt skogsbruk är något som mer och mer ses som ett intressant alternativ för skogsägare. Det diskuteras hyggesfritt skogsbruk i olika debattforum, på nyheter och i politiska sammanhang. Även hos de väletablerade skogsföretagen pågår diskussioner om hyggesfritt. LÄS MER

  3. 3. "Mamma när jag blir stor vill jag bli prinsessa... eller byggarbetare!" : Om HR personalens initiativ för att minska könssegreringen i byggbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Matilda Möller; Sara Bjerkliden; [2024]
    Nyckelord :Male-dominated industry; construction industry; woman; norms; culture; control; institutional theory; recruitment.; Mansdominerad bransch; byggbranschen; kvinna; normer; kultur; kontroll; institutionell teori; rekrytering;

    Sammanfattning : The construction industry has long been and still is a male-dominated sector. Today, the construction industry faces challenges in meeting its recruitment needs, while female workers have been historically excluded from the industry. LÄS MER

  4. 4. Att vara äkta eller sälja sig för pengar : Föreställningar om artisters autenticitet i samband med reklamsamarbeten med externa varumärken

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lina Kerrouchi; Julia Jakobsson; [2024]
    Nyckelord :Authenticity; artists; music; influencer; influencer marketing; advertising; celebrity endorsement; qualitative interviews; focus groups; Autenticitet; artist; musik; influencer; influencer marketing; marknadsföring; kändissamarbeten; kvalitativa intervjuer; fokusgrupper;

    Sammanfattning : For decades authenticity has been of great interest in media and communication research. With this study, we aim to contribute to the research with a new perspective where authenticity is examined in artists who use influencer marketing on social media. LÄS MER

  5. 5. "Jag utgår ifrån mig själv, inte som kvinna eller som icke-man" : Upplevelser av kvinnligt ledarskap inom skolans värld

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Ines Svedin; Olivia Rinaldo; [2024]
    Nyckelord :kvinnligt ledarskap; kvinnodominerad bransch; rektorer; upplevelser;

    Sammanfattning : The principal profession has historically been a male-dominated profession. However, as women entered the industry and became the majority, both salary and status decreased. With that, the responsibility and the amount of work tasks increased to the principal’s role. LÄS MER