Sökning: "• Kognitiv inlärning"
Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden • Kognitiv inlärning.
1. Förekommer det skillnader mellan juristers och gemene mans moraliska ståndpunkter?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om juristers moraliska uppfattning skiljer sig från gemene mans moraliska uppfattning. Den teoretiska bakgrunden om moral utgick från Haidts “Moral Foundations theory”, i enlighet med denna teori utgick studien från att det finns fem olika moraliska principer som utgör den moraliska kompassen. LÄS MER
2. Hur påverkar kognitiv belastning inlärning i animerat material?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I denna studie analyserades påverkan av kognitiv belastning på studenters inlärningsförmågor. Fyra deltagare fick se två animationer och sedan besvara frågor om innehållet i animationerna. Därefter intervjuades deltagarna. Resultatet av studien indikerar att kognitiv belastning inte påverkar inlärningen hos studenter till en högre grad. LÄS MER
3. Attityd till Biologi, vad händer efter gymnasiet?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Elevers attityd till biologi är en viktig påverkande faktor för deras inlärning. Många elever upplever ämnet som abstrakt och det går att fundera över om detta är något som förändras med åldern. LÄS MER
4. Handskrift och digitalt skrivande i tidiga skolår : En studie av argument för och emot handskrift och digitalt skrivande i lärartidningar under åren 2020–2023
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera debatten om handskrift och digitalt skrivande i 24 artiklar från Vi lärares tidningar under perioden 2020–2023. Under tidsperioden revideradesregeringens nationella digitaliseringsstrategi och en ny läroplan infördes. LÄS MER
5. "Varsågoda och sitt på era platser" : En observationsstudie kring arbetsron och inlärningen i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring hur beteenden möjliggörs och/eller begränsas utifrån klassrummets utformning och elevers placering. I fokus för studien står frågor om inlärning och arbetsro. Studien utgår från Sweller’s kognitiva belastningsteori. LÄS MER