Sökning: "1 Mos 22"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden 1 Mos 22.

  1. 1. Oxe och åsna som symboler i kristna födelseikoner : En ideologianalys av hermeneutik och teologi i ortodox ikonografi

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2020]
    Nyckelord :Ortodox ikonografi; Jesu födelse; oxe; åsna; Jes 1:3; 5 Mos 22:10; 2 Mos 25:22; Pseudo-Matteus;

    Sammanfattning : Detta är en undersökning av en symbolisk tolkning av oxen och åsnan i kristna födelseikoner (och andra framställningar). Denna symboliska tradition har ett ytterst begränsat vetenskapligt belägg i samtiden och utgår särskilt från kyrkofädernas tolkningar. LÄS MER

  2. 2. Guds sista test av Abraham : Nu även som tecknad serie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Sofia Plogen; [2018]
    Nyckelord :Genesis 22; Abraham; Isak; 1 Mos 22; tecknade serier; exegetik; visual exegesis; seriealbum; serier;

    Sammanfattning : Jag vill undersöka vad som händer med en bibeltext när den berättas genom den tecknade seriens medie. Kan tecknade serier kan göra anspråk på att vara trogen grundtexten, på samma sätt som en översättning från grundspråket till ett annat språk? Kan serier förmedla såväl narrativ, genre och budskap och även mångtydigheten som bibelns texter i många fall erbjuder? Och kan tecknade serier i själva verket ge betraktaren/läsaren en djupare förståelse av skeendet än en översättning kan förmedla? . LÄS MER

  3. 3. Talande texter och samtalande elever. Om litteratursamtal med gymnasister utifrån bibeltext

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christopher Asker; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har haft som grund att undersöka hur svenskämnet kan använda bibeltext som samtalsunderlag i litteratursamtal med gymnasister i svenskundervisningen. Två grupper fick vid två tillfällen samtala utifrån bibelberättelsen där Abraham offrar Isak (1 Mos 22:1-19) samt de frågor som ställdes utifrån min existentiellt didaktiska läsning av texten. LÄS MER