Sökning: "1-6 samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden 1-6 samtal.

  1. 1. Är all text lika viktig? : En kvalitativ studie av lärares syn på multimodala texter i arbetet med elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berggren; Moa Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Läsförståelse; multimodala texter; den tryckta texten; kvalitativa intervjuer; årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om lärare anser att all typ av text är lika effektiv för att öka elevers läsförståelse.  För att kunna besvara syftet formulerades följande forskningsfrågor: -Ges utrymme i undervisningen till att läsa texter i olika former, varför i så fall? -Vilka texter anser lärare är relevanta i arbetet med elevers läsförståelse och varför?-Ser lärarna multimodala texter som ett stöd för elevers läsförståelse, varför?   För att behandla våra forskningsfrågor har kvalitativa intervjuer genomförts med fyra grundskolelärare från fyra olika skolor. LÄS MER

  2. 2. Elevers behov av stöd i matematik : Några lärares upplevelser

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Bergstrand; [2021]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; lärares upplevelser; sociokulturell teori; fokusgrupper; kritiska händelser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och analysera några lärares uppfattningar av hur de hanterar elevers behov av stöd i sin matematikundervisning. Det som denna kvalitativa fallstudie strävade efter att synliggöra, var dels lärarnas perspektiv på matematiksvårigheter, dels lärarnas hantering av elevernas behov av stöd i sin undervisning och deras beskrivning av orsakerna till de uppkomna behoven. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med tidig vägledning : Studie- och yrkesvägledning för elever i årskurs 1–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Firel Jebrail; Denise Rhawi; [2021]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; tidig vägledning; vägledning på grundskola; valkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur studie- och yrkesvägledare arbetar med vägledning för elever i årskurs 1–6. Detta har genomfört genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta studie- och yrkesvgäledare. LÄS MER

  4. 4. ”Med digitala verktyg går det att anpassa nivåerna” : Lärares användning av digitala verktyg i skrivundervisningen i svenska och svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tina Widén; Rebecca Lundevall; [2021]
    Nyckelord :Digital tools; Swedish teaching; Swedish as a second language; scaffolding; writing education; Digitala verktyg; svenskundervisning; svenska som andraspråk; stöttning; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har blivit allt viktigare inslag i grundskolans skrivundervisning. Forskning inom området har undersökt olika aspekter av digitaliserad undervisning i svenska, men det saknas forskning som fokuserar på användandet av digitala verktyg i skrivundervisningen i ämnena svenska och svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 5. Att kämpa över trösklar : En intervjustudie om hur speciallärare motiverar elever att ta sig vidare ur motgångar i läsinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Yvonne Andersson; [2019]
    Nyckelord :läsutveckling; lässvårigheter; läsmotivation; motivation; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur speciallärare motiverar elever att kämpa för att ta sig förbi de hinder som finns i läsutvecklingen. Jag har utgått från frågeställningarna Hur gör speciallärare för att motivera elever som kämpar med sin läsning? och Vilken typ av motivation används för att stötta eleverna att kämpa vidare med sin läsning? Jag har gjort en kvalitativ intervjustudie där jag analyserat det insamlade materialet genom en tematisk analys. LÄS MER