Sökning: "13 kap"
Visar resultat 1 - 5 av 156 uppsatser innehållade orden 13 kap.
1. SKOLPERSONALS ERFARENHETER AV BARN SOM FAR ILLA : En kvalitativ studie om de resonemang som leder till orosanmälningar
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka förskole- och skolpersonals upplevelser och erfarenheter av barn som far illa och de omständigheter som leder fram till en orosanmälan. Empirin har samlats in med hjälp av fem semistrukturerade intervjuer och har sedan analyserats med hjälp av rollteori. LÄS MER
2. Emissionsgarantier - En historisk jämförelse och klargörande av förutsättningar för rättslig bundenhet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Trots ett långvarigt bruk av emissionsgarantier och att garantierna kommit att ses som nödvändiga för aktiemarknadsbolagens möjlighet till kapitalanskaffning, genom nyemission, har avtalens rättsliga bundenhet ständigt varit en källa för osäkerhet. Inte förrän år 2016, genom NJA 2016 s. LÄS MER
3. Beslutsregler, likabehandling och god sed : Tre kategorier av begränsningar som aktiemarknadsbolag behöver iaktta vid beslut om riktade nyemissioner av aktier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Möjligheten för aktiemarknadsbolag att kunna genomföra riktade nyemissioner av aktier är ett viktigt inslag på marknaden – inte minst för bolagens kapitalanskaffning. Men med möjligheter kommer också, ofta, risker. Så även här. LÄS MER
4. Läkande av kapitalbrist - något om kapitaltillskott och dess återbetalning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : The essay deals with topics related to the rules on compulsory liquidation due to lack of capital in Chapter 25, Sections 13-20 of the Swedish Companies Act (ABL), primarily focusing on how capital deficiency can be remedied through various forms of capital injections and how these can be repaid to the contributor. In NJA 1988 p. LÄS MER
5. ”…om jag har en samhörighet runt det här bordet så kan jag känna mig inkluderad.” : Två särskilda undervisningsgruppers arbete med integrering och inkludering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Elever ska undervisas i ordinarie undervisningsgrupp så långt det är möjligt men kan som särskilt stöd bli placerade i särskild undervisningsgrupp för att få sina behov tillgodosedda enligt skollagen (SFS 2010:800, 3:e kap. 11§). LÄS MER