Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Unveiling the Panoptic Dystopia : Orwell Seen Through Foucault's Lens and Lukes' Dimensions; a Comparative Study
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : This essay focuses on exploring power structures within George Orwell's narratives 1984 andAnimal Farm, through the theoretical lens of Panopticism and the discourse of language andpower. By adding Steven Lukes' multidimensional view of power it digs deep into thecomplexity of power relations and further enriches our understanding of the subject. LÄS MER
2. Recreating the aesthetic experience of Orwell’s book nineteen eighty four as a Tabletop roleplaying rule set : A systemic perspective on rules as the aesthetic space in Oceania 2084
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesignSammanfattning : By examining the results of an iterative design process, specifically a tabletop roleplaying game, Oceania 2084, this thesis aims to formulate a generalizable design process applicable when translating a work of fiction into a ruleset. The object that was translated into a ruleset was the book Nineteen Eighty-Four written by George Orwell in 1949. LÄS MER
3. Övervakningsdystopi för barnens skull : En kritisk diskursanalys av EU-kommissionens förslag om obligatoriskdigital övervakning och informationslagring
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : 2022 lade Europakommissionen fram ett förslag om att all kommunikation, offentlig somprivat, borde vara obligatoriskt övervakat. Detta förslag kom fram genom att det ansågskunna hjälpa fler barn från sexuellt utnyttjande. Kommissionen föreslog att all digitalkommunikation borde bli dekrypterad (avkodad). LÄS MER
4. “Freedom is slavery—Ignorance is strength” : Teaching upper secondary school students about fundamental values and surveillance through George Orwell’s 1984
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
5. Den ene personens utopi är den andres dystopi : En litteraturdidaktisk studie om hur dystopisk skönlitteratur kan förbereda elever för det framtida samhället och möjliga katastrofer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I det här arbetet undersöker vi hur dystopisk skönlitteratur kan förbereda elever till att bättre hantera katastrofer i framtiden men också hur dystopierna kan fungera som didaktiska verktyg för värdegrundsarbetet. Vi undersöker om arbetet med dystopier i skolan kan främja elevernas framtidstro, sökandet efter identitet samt det kritiska tänkandet. LÄS MER