Sökning: "2011:9"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet 2011:9.

  1. 1. Avvikelser – en källa till förbättring : Hur man använder sig av avvikelser och tar del av medarbetares förbättringsförslag för att förbättra sin verksamhet

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Carin Melin; [2023]
    Nyckelord :Deviations; deviation management; continuous improvements; improvement suggestions; Avvikelser; avvikelsehantering; ständiga förbättringar; förbättringsförslag;

    Sammanfattning : En central del i patientsäkerhetsarbetet inom hälso- och sjukvård är att personalen rapporterar risker och avvikelser som upptäcks i verksamheten. En avvikelse är ett faktum när verksamheten inte når upp till satta mål och krav utifrån lagar, föreskrifter och beslut och kan vara allt från småstrul som tar tid från patientarbete till en allvarlig skada som inträffar (SOSFS 2011:9) Att ständigt arbeta med förbättringar är ett måste för att anpassa verksamheten utifrån nya uppkomna behov krav och förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. ”Heffaklumpen - alla har liksom hört talas om det men ingen kan säga hur det ser ut exakt” - Implementering av kvalitetsledningssystem i offentlig sektor

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Therese Eriksson; Elisabet Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Co-creative employees; participatory leadership; public organizations; quality management; Kvalitetsledning; deltagande ledarskap; medskapande medarbetare; offentliga organisationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och vidareutveckla kunskap om implementering av kvalitetsledningssystem i den offentliga sektorn. Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete är sedan 2011 lagstyrt i vissa delar av offentlig sektor (SOSFS 2011:9). LÄS MER

  3. 3. Avvikelsehantering en isolerad händelse eller en del av ständiga förbättringar : En studie av avvikelsehanteringen i en kommuns egenregi verksamheter inom LSS 9:9

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Heidi Stapf Ekström; [2020]
    Nyckelord :Deviation control; quality culture; communication and organizational learning; Avvikelsehantering; kvalitetskultur; kommunikation och organisatoriskt lärande;

    Sammanfattning : Enligt SOFS 2011: 9 ska kommuner ha ett kvalitetsledningssystem, detta ska generera kunskap och utveckling inom organisationen och respektive förvaltning. En del av denna utveckling, och således kvalitetssäkringen, är arbetet med avvikelsehantering inom de verksamheterna som bedrivs, både inom kommunen och i de av kommunen upphandlade verksamheter. LÄS MER

  4. 4. Engagerat ledarskap och allas delaktighet i systematiskt kvalitetsarbete : En studie gjord på en verksamhet inom socialt arbete

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Emma Marini; [2020]
    Nyckelord :Systematic quality work; participation and committed leadership; Systematiskt kvalitetsarbete; delaktighet och engagerat ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om medarbetare och chefer har samma bild av systematiskt kvalitetsarbete samt hur deras upplevelse av delaktighet och engagerat ledarskap är i det systematiska kvalitetsarbetet.   Studien utgick från en hermeneutisk och deduktiv ansats. LÄS MER

  5. 5. Ledningssystem som  planeringsverktyg i vård- och omsorgssektorn : - En studie av ledningssystemet  för systematiskt kvalitetsarbete i tre   värmländska kommuner: Karlstad, Sunne och Storfors -

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Madelaine Kjellström; [2017]
    Nyckelord :Planning; implementation; evaluation; Mangagement system; quality work; health and social care service;

    Sammanfattning : Thesis in Healt Care Administration, C-level. Author: Madelaine Kjellström. Supervisor: Alf Sundin. Autumn semester 2017. LÄS MER