Sökning: "2016 litteracitet"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden 2016 litteracitet.

  1. 1. Uppgiftstyper i läromedel i svenska för årskurs 3

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Katja Hvenmark-Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Learning Materials; Textbook; Workbook; Swedish; Literacy; grade 3; Task Types; High Literacy; Reading; Writing; Läromedel; svenskämnet; litteracitet; årskurs 3; uppgiftstyper; uppgiftskultur; High Literacy; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate task types in learning materials for Swedish in school year 3. The research questions are: 1. Which types of assignments for reading and writing tasks are included in the learning materials? 2. What are the purposes of the reading and writing tasks in the learning materials? 3. LÄS MER

  2. 2. Dom-debatten och litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kalle Grahn; [2023]
    Nyckelord :NLS; dom-reform; Swedish; the National Test in Swedish and Swedish as Second Language; NLS; dom-reform; svenska; nationella proven i svenska och svenska som andra språk.;

    Sammanfattning : The Swedish debate regarding the reform of the third person pronoun plural has been examined with the NLS theory and with the perspective of literacy as not only a mental process but also as a social practice. The debate was initiated in autumn of 2016 by an article written by the teacher Henrik Birkebo in which he argued for a reform. LÄS MER

  3. 3. Att läsa för målen och för att klara livet : Lärarperspektiv på litteracitetsundervisning på SFI studieväg 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Koko Molander; [2022]
    Nyckelord :litteracitetspraktiker; grundläggande läs- och skrivinlärning; vuxenutbildning; stöttning;

    Sammanfattning : Att utveckla sitt skriftspråk som vuxen och på ett andraspråk är en komplex situation som kräver mycket av den studerande, men också av läraren. Syftet med denna studie är att undersöka hur litteracitetsundervisning på Kommunal vuxenutbildning i svenska som andraspråk (SFI) inom den senare delen av studieväg 1 organiseras och kan förstås utifrån ett utvidgat perspektiv på litteracitet. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares erfarenheter och didaktiska arbete med högläsning för att främja barns erövrande av litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sara Godin; Josefine Löfgren; [2022]
    Nyckelord :Didaktiska processer; förskollärare; högläsning; litteracitet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Högläsning är en traditionell aktivitet i förskolan men trots det så är det inte förens nu det står i förskolans läroplan att barnen ska erbjudas högläsning. Vidare står det att de ska ges möjlighet att få samtala om litteratur och diskutera texter, vilket det inte stod i den tidigare läroplanen (Skolverket, 2016; Skolverket, 2018). LÄS MER

  5. 5. Att skapa betydelse med vardagens texter. Betydelseskapande resurser hos kvinnor med kort studiebakgrund och inom sfi-utbildningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Mimmi Rombach; [2021-05-24]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; sfi; grundläggande litteracitet; affordanser; multimodalitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om kortutbildade vuxna utan grundläggande litteracitet och hur de interagerar med och skapar mening av vardagens texter. I arbetet benämns de verktyg med vilka individerna skapar förståelse för resurser och delas efter resursmodellen (Franker 2016) in i språkliga, litteracitetsanknutna och sociokulturella resurser. LÄS MER