Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Juice påverkan på spelarens upplevelse : En studie om överflödig visuell och audiell feedbacks påverkan på spelarens upplevelse i ett 2D-actionspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :James Ståhl; Panagiotis Athanasiadis; [2023]
    Nyckelord :Juice; PXI; 2D-spel; excessive positive feedback; datorspel;

    Sammanfattning : Juice inom digitala spel är ett väldebatterat ämne bland spelskapare och spelforskare som omfattar hur audiell och visuell feedback kan komma att påverka spelarens upplevelse. Då begreppets definition kan skilja sig från person till person är det i denna studie definierat som “överflödig feedback i situationer när en spelares agerande utlöser flera icke-funktionella reaktioner”. LÄS MER

  2. 2. Performance comparison of WebGPU and WebGL in the Godot game engine

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Fakulteten för datavetenskaper

    Författare :Emil Fransson; Jonatan Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Game Engine; Performance Overhead; Rendering; WebGPU; WebGL; Spelmotor; Prestandakostnader; Rendering; WebGPU; WebGL;

    Sammanfattning : Background. For rendering graphics on the web, WebGL has been the standard API to employ over the years. A new technology, WebGPU, has been set to release in 2023 and utilizes many of the novel rendering approaches and features common for the native modern graphics APIs, such as Vulkan. LÄS MER

  3. 3. Dynamisk svårighetgradsanpassning i 2D-spel : Utvärdering av spelare vid spelande med dynamisk svårighetgradsanpassning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rasmus Möller; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I många spel kan spelare snabbt bli uttråkade om spelet är för lätt, eller frustrerade om det är för svårt. Dynamisk Svårighetgradsanpassning (DDA) kan användas för att dynamiskt anpassa svårighetsgraden i spelet så att den bättre matchar den individuella spelarens prestationsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Karaktärsdesign i 2D spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Nathalie Fajardo; Fredric Söderlind; [2019]
    Nyckelord :kandidatarbete; karaktärsdesign; spel; 2D;

    Sammanfattning : Detta kandidatarbete behandlar ämnet karaktärsdesign inom 2D spel. Det har undersökts vilkavisuella val som kan göras i skapandet av en karaktär samt hur en ljuddesign ser ut inomkaraktärsdesign. LÄS MER

  5. 5. SIMD Optimizations of Software Rendering in 2D Video Games

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Oskar Mendel; Jesper Bergström; [2019]
    Nyckelord :SIMD; AVX; SSE; CPU; GPU; Parallel programming; Optimization; Game developement; Game engine; x86; Haswell; Rendering;

    Sammanfattning : Optimizing rendering is one of the greatest challenges faced by game developers. Most game engines make use of hardware rendering which uses technology specifically built for rendering. Before such hardware existed, game developers had to rely on the CPU to render their games. This is known as software rendering. LÄS MER