Sökning: "3-åringar"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet 3-åringar.

  1. 1. Tydliggörande pedagogik : En kvalitativ studie av pedagogernas användande av alternativ och kompletterande kommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nelly Fasth; [2023]
    Nyckelord :pedagogik; AKK; TAKK; bildstöd; förskola;

    Sammanfattning : Vi alla kommunicerar på olika sätt under dagens gång, det kan vara via tal, text, mimik, kroppsspråk och gester. Detta gör även förskolebarn men för att deras kommunikation med de runt omkring dem ska underlättas används tydliggörande pedagogik då de inte kan skriva och alla kan inte tala än. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i matematik och andra ämnen med den digitala plattan ur pedagogers perspektiv : En kvalitativ studie om positionering och rörelser inom TPACK-modellen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Bohman; Emma Andersson; [2023]
    Nyckelord :knowledge; mathematics teaching; movement; positioning; preschool; subject teaching; teacher and TPACK; förskolan; kunskaper; matematikundervisning; pedagoger; positionering; rörelse; TPACK och ämnesundervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilka sätt TPACK-delarna blir synliga och hur de kan sammankopplas eller inte i pedagogernas reflektioner om undervisningen. TPACK är ett kombinerat samlingsnamn för tekniska-, pedagogiska- och ämneskunskaper. LÄS MER

  3. 3. Kan bråklek skapa betydelsefulla förändringar för barns utveckling och lärande? : En kvalitativ studie om hur barn i förskoleåldern bråkleker och dess betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karina Alam; Feray Turandar; [2023]
    Nyckelord :Bråklek; rough and tumble play R T play ; fysiska rörelselek; fenomenologisk teori; lekstämningar; leksignaler; sociala lekregler; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Leken betraktas som en grundläggande och avgörande del av barnkulturen, och det framhävs både i förskolans läroplan och forskning som en betydelsefull faktor för barns utveckling och lärande. Inom förskoleverksamheten uppkommer och främjas bråklekar regelbundet som en del av barnens lek. LÄS MER

  4. 4. Den sociala konstruktionen av ålder och kompetens i förskolan : En diskurspsykologisk analys av pedagogers porträtteringar av 1-3 åringars kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Herstorp Rönn; Alice Pettersson Lindström; [2022]
    Nyckelord :Children s competence; age; subject position; interpretive repertoire; discourse psychology; approach; preschool; didactics; education; Barns kompetens; ålder; subjektsposition; tolkningsrepertoar; diskurspsykologi; barnsyn; förskola; didaktik; förhållningssätt; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera sociala konstruktioner av 1-3 åringars ålder och kompetens, genom att analysera hur pedagoger porträtterar de yngsta barnen. Detta görs genom diskurspsykologisk analys av pedagogers uttalanden i samtal om omsorg och undervisning, utifrån studiens tre frågeställningar; Hur talar förskollärare och barnskötare om 1-3 åringars kompetens? Vad framställs som sanningar om 1-3 åringars kompetens? Vilja subjektspositioner tillskrivs 1-3 åringar? Diskurspsykologi har agerat som både epistemologisk och metodologisk utgångspunkt i denna studie. LÄS MER

  5. 5. Yngre barns delaktighet och inflytande i förskolan : En studie utifrån förskollärares beskrivningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Höglund; Towe Brunstedt; [2021]
    Nyckelord :inflytande; delaktighet; yngre barn; förskollärare; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom förskollärares beskrivningar undersöka förskollärares förhållningssätt till yngre barns delaktighet och inflytande i förskolan. Studien har en kvalitativ forskningsansats och en teoretisk utgångspunkt i relationell pedagogik. LÄS MER