Sökning: "3D-grafik"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade ordet 3D-grafik.

  1. 1. Prestanda jämförelse mellan webbaserade 3D-ramverk med olika arkitekturer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emil Lindström; [2023]
    Nyckelord :3D-grafik; A-Frame; entity component system ECS ; Babylon.js; frames per second FPS ;

    Sammanfattning : Denna studie jämför två olika 3D-ramverk i form av A-Frame med Entity component system och Babylon.js utan Entity component system för att undersöka hur arkitekturen i ramverket påverkar renderingstiden. LÄS MER

  2. 2. Improve game performance tracking tools : Heatmap as a tool

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Niklas Wessman; [2022]
    Nyckelord :Software Performance Tracking; Software Performance profiling; Heatmap; Software Testing; Automatic Testing; Game Development; Game Testing; Mjukvaruprestandaspårning; Mjukvaruprestandaprofilinger; Färgdiagram; Mjukvarutestning; Automatisk testning; Spelutveckling; Speltestning;

    Sammanfattning : Software testing is a crucial development technique to capture defects and slow code. When testing 3D graphics, it is hard to create automatic tests that detect errors or slow performance. Finding performance issues in game maps is a complex task that requires much manual work. LÄS MER

  3. 3. “I want to steal that car! -Oh no, just another impulse from a video game” : En kvantitativ enkätstudie om svenska tv-spelares upplevelse av Game Transfer Phenomena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Andreas Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Game Transfer Phenomena; cyberpsychology; ludology; video games; Game Transfer Phenomena; cyberpsykologi; ludologi; tv-spel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om och hur svenska tv-spelare från olika Facebook-forum har upplevt Game Transfer Phenomena. GTP är ett fenomen där tv-spelens värld påverkar tv-spelarna efter att de slutat spela. Utifrån psykologen Angelica B. LÄS MER

  4. 4. Traditionell bildkomposition i interaktiva 3D-spelmiljöer : En tydligare vägledning än intuition?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Eli Renström; [2022]
    Nyckelord :Bildkomposition; spelmiljöer; 3D-grafik; visuell perception;

    Sammanfattning : Traditionell bildkomposition har inom forskningen stort fokus på fotografi och måleri. Där dessa områden är statisk 2D utforskar detta arbete bildkompositionen i interaktiv 3D-spelmiljö för att undersöka hur spelare upplever det är att orientera sig i miljöer uppbyggda både efter beprövade bildkompositionsteorier och miljöer uppbyggda efter intuition av gäster utan förkunskap. LÄS MER

  5. 5. Karakterisering av fordon : Genom skillnader i ett fordons färg och form, hur påverkas tolkningar kring egenskaper och personligheter i relation till dess utseende?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Hoof; [2022]
    Nyckelord :Fordon; karaktärsdesign; antropomorfism; 3d grafik;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att personer tolkar in personligheter och ansiktsuttryck i fordons utseenden. Det finns flera delar som bidrar till detta, framför allt färg och form inom fordonsdesign. Färger och former kan framkalla olika känslor, som hur röd tolkas som varm och passion eller hur en fyrkant tolkas som stabil och stark. LÄS MER