Sökning: "3D-miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade ordet 3D-miljö.

  1. 1. Assessing the Efficiency of COLMAP, DROID-SLAM, and NeRF-SLAM in 3D Road Scene Reconstruction

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH

    Författare :Marcus Ascard; Farjam Movahedi; [2023]
    Nyckelord :3D reconstruction; Visual SLAM; Pose evaluation; Point cloud evaluation; Road scenes; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : 3D reconstruction is a field in computer vision which has evolved rapidly as a result of the recent advancements in deep learning. As 3D reconstruction pipelines now can run in real-time, this has opened up new possibilities for teams developing Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), which rely on the camera system of the vehicle to enhance the safety and driving experience. LÄS MER

  2. 2. Procedural generation and weathering of building facades : Replicating shape and distribution of wear-and-tear on real-world building facades

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Love Wessman; [2023]
    Nyckelord :procedural modeling; building facades; wear and tear; procedurell modellering; byggnadsfasader; slitage;

    Sammanfattning : Manual modeling of building facades can be a cumbersome process. Instead, procedurally modeling building facades is a practical and quick way to achieve impressive visual results. This paper presents a method for prototyping 2D facades existing in a 3d environment, with the inclusion of shading-based procedural wear-and-tear. LÄS MER

  3. 3. A designer-driven approach to procedural generation tools for level design

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Max Truedsson; [2023]
    Nyckelord :Master Thesis; Game development; Game Design; Procedural generation; PCG; Level creation; Art Tool; 3d Environment design; Master Examensarbete; Spelutveckling; Speldesign; Procedurell generering; PCG; Spelbana Konstruktion; Konst verktyg; 3d miljö design;

    Sammanfattning : Game development is a multifaceted field that involves both traditional software practices and creative work. It is characterized by its iterative and time-consuming process where prototypes are created and then evaluated. This is especially true for creating 3D environments, where it is difficult to evaluate the quality before it is completed. LÄS MER

  4. 4. Oförfinade animationer i motion capture : Den medvetna framkallningen av uncanny valley

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Eva Åhlfeldt Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Uncanny valley; skräck; motion capture; animationer;

    Sammanfattning : Uncanny valley är ett ämne som inte ofta diskuteras i förhållande till helkroppsanimationer. Detta gör det intressant ur en animatörs synvinkel, att se hur kroppens rörelser följer ellergår emot tidigare kunskaperna inom ämnet. LÄS MER

  5. 5. Remediering av förvrängt och multipla perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Elisabeth Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Remediering; multipla perspektiv; förvrängt perspektiv; Paul Cézanne;

    Sammanfattning : I denna studien utforskas bemötandet och potentiella användningsområden av en gestaltning med förvrängt/multipla perspektiv som använder sig av texturer inspirerade av traditionella metoder såsom oljefärg. Först granskades perspektivets historiska interpretationer, med särskild fokus på den franska konstnären Paul Cézanne. LÄS MER