Sökning: "4 P s"

Visar resultat 1 - 5 av 422 uppsatser innehållade orden 4 P s.

  1. 1. Näringsförluster från sju jordbruksområden nära Mälaren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Soil and Environment

    Författare :Sally Karlsson Bondesson; [2024]
    Nyckelord :avrinningsområde; belastning; fosfor; kväve; S-HYPE; retention; typområden på jordbruksmark; vattenflöde; VISS; våtmark;

    Sammanfattning : Ett av Sveriges miljömål är ”ingen övergödning” vilket innebär att gödande ämnen inte ska ha negativ inverkan på människor, biologisk mångfald eller mark-och vattenanvändning (Naturvårds-verket 2023). Näringsämnena fosfor och kväve och förlusten av dessa från framför allt jordbruksmark är en av orsakerna till övergödning i sjöar, hav och vattendrag. LÄS MER

  2. 2. Ungdomars sexuella risktagande och rapporterad våldsutsatthet via SEXIT- : En stickprovsundersökning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Linnea Svanström Sparby; Laila Hanning Sundberg; [2024]
    Nyckelord :Assessment Tool; Cross-sectional study; Exposure to violence. Sexual and reproductive health; Sexual risk-taking; Young people; Youth reception.; Bedömningsformulär; Sexuell och reproduktiv hälsa; Sexuellt risktagande; Tvärsnittsstudie; Ungdomar; Ungdomsmottagning; Våldsutsatthet.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tonårsperioden är en avgörande tid för unga. Ungdomars utsatthet för våld utgör en väsentlig folkhälsofråga globalt och nationellt. Vid mötet med ungdomar kan barnmorskor på ungdomsmottagningar ta upp ämnen som relationer, livsstil och sexuellt beteende. LÄS MER

  3. 3. Characterization of Cu-mineralized carbonate veins in the Alta-Kvænangen Tectonic Window, Norway

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Ellen Svens; [2024]
    Nyckelord :Greenstone belt; IOCG; Svecokarelian orogeny; Alta-Kvænangen Tectonic Window; Bergmark anticline;

    Sammanfattning : The Alta-Kvænangen Tectonic Window is part of a regional greenstone belt that formed around 2.3 Ga – 2.0 Ga. The Bergmark anticline in the area has gone through greenschist to amphibolite facies metamorphism and hosts Cu, Co and Au mineralizations in hydrothermal veins, albite felsite and chemical traps. LÄS MER

  4. 4. Sambandet mellan träningsmängd och prestation inom konståkning : En korrelationsstudie på svenska konståkare

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Wilma Zetterström; Isabelle Stenhede; [2024]
    Nyckelord :Figure skating; performance; training load; training plan; correlation; Konståkning; prestation; träningsmängd; träningsplanering; korrelation; tränarlänkkonståkning;

    Sammanfattning : Syfte  Syftet med arbetet var att undersöka sambandet mellan träningsmängd och prestation för svenska konståkare i A- och Nationella serien inom klasserna junior och senior. Det arbetet syftat till att ta reda på var följande frågeställningar:  Finns det något samband mellan det totala antalet träningstimmar per vecka och uppnådd poäng på tävling? Finns det något samband mellan isträningstimmar per vecka och uppnådd poäng på tävling? Finns det något samband mellan fysträningstimmar per vecka och uppnådd poäng på tävling?  Hur väl kan den totala träningsmängden förklara den uppnådda poängen på tävling? Metod Data samlades in med hjälp av en webbenkät skapad i Sunet Survey. LÄS MER

  5. 5. A comparative study: How are European fast-fashion and high-end fashion brands adapting their marketing strategy for the Japanese market?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Hansson; Tobias Stenström; [2023-06-28]
    Nyckelord :: luxury fashion; budget fashion; Japanese fashion; marketing mix; Japanese culture; consumer behavior;

    Sammanfattning : The study investigated how European fashion brands adapt their marketing strategies to the Japanese market. The culture in Japan differs from Europe, in which advertisements, commercials and other promotional tools risk getting misinterpreted or perceived as offensive. LÄS MER