Sökning: "4-5 åringar"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden 4-5 åringar.

  1. 1. "Hur många barn kan delta för att det ska kännas kvalitativt" : är integreringen av ipad på läsvilan ett verktyg för läsutvecklingen hos 4-5 åringar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lill Forninge; [2017]
    Nyckelord :Ipad; Reading aloud; Reading Development; preschool; Ipad; Förskolan; högläsning; läsvilan;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate if the integration of ipad as a tool can promote children´s reading development with focus on whether the ipad as a tool for reading aloud to 4-5 yers old can serve the cause. Iused a case study with semi structured interviews and observations. LÄS MER

  2. 2. "Havet är som en ledtråd" : en studie av förskolebarns upplevelser och tolkningar av miljöer utomhus

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Svensson Anna; [2017]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; lärande; miljö; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barn i förskolan upplever och tolkar olika miljöer utomhus. I samhället kategoriserar vuxna ofta miljöer utifrån vilka som är naturliga och vilka som är stadsmiljöer. Pedagoger i förskolans verksamhet kan ha liknande synsätt men det är inte säkert att de stämmer överens med barnens synsätt. LÄS MER

  3. 3. Vasalunds förskola

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Heidi Jokinen; [2016]
    Nyckelord :Solna; Vasalund; förskola;

    Sammanfattning : Förskolan ligger i ett lugn bostadskvarter i Solnas Vasalund. Förskolans byggnad ligger på södra ändan av tomten och huset bildas av tre huskroppar: en avdelningsdel, en korridors del i mitten samt en funktionell del - med barnens entré på plan 2, ateljé på plan 3 samt en samlingsrum Piazza på översta våningen. LÄS MER

  4. 4. Språkscreening vid 2,5 års ålder med Westerlunds 3-årsmetod

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Angelica Pennerdahl; [2015]
    Nyckelord :språkscreening; barn; barnhälsovårdsprogram; barnavårdscentral; screening; språkstörning; kommunikationsstörning; Westerlunds metod; 2; 5-årsscreening; 3-årsscreening; SLI; språkutveckling; grav språkstörning; måttlig språkstörning; logoped;

    Sammanfattning : To identify children at risk of developing a language disability, the majority of Swedish Child Health Centers (CHCs) have since the early 90’s conducted language screening with 3-year olds using Westerlund’s method or with 2,5-year olds using Miniscalco’s method. The National Board of Health and Welfare has published a new national child healthcare program (Socialstyrelsen, 2014b) in which the language screening in Uppsala municipality needs to resituate to when the child is 2,5 years old. LÄS MER

  5. 5. Byggkonstruktion i förskolan. : En studie om 4-5 åringars intresse och förkunskaper till byggkonstruktion.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik

    Författare :Jeanette Neale; [2014]
    Nyckelord :building construction in preschool; difference between 4 and 5 year olds; differences when children are building; follow instruction drawings; gender young children and technology.; barn i de yngre åldrarna och teknik; bygga i förskola; följa instruktionsritningar; könsskillnader när barn bygger; skillnad mellan 4 och 5 åringar.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att se på hur barn tar sig an konstruktionsritningar i jämförelse med fritt byggande i en lekfull gruppmiljö. Tidigare forskning visar skillnad mellan mängden män och kvinnor i tekniska yrken och även män och kvinnors inställning till de tekniska ämnena. LÄS MER