Sökning: "4th - 6th grade"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden 4th - 6th grade.

  1. 1. ”Det är ju svårt att inte arbeta med det när man är på en plats med så mycket historia” : En intervjustudie om fem lärares användning av lokalhistoria i årskurs 4–6 i Ronneby kommun

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Hanna Hjortskull; [2023]
    Nyckelord :Lokalhistoria; undervisning; mellanstadium; Ronneby; learning by doing; lilla historien;

    Sammanfattning : This study was done with the aim of seeing what space local history gets in the teaching of some selected middle school teachers in Ronneby municipality and what didactic considerations the teachers make in this work. Local history opens for collaboration with other institutions in society such as museums and associations, does the interviewed teachers have any experience with that and what are their thoughts on these collaborations? For the study, a qualitative interview study was chosen with five teachers  working in fourth-sixth grade in Ronneby municipality. LÄS MER

  2. 2. Swedish middle-school students mathematical concept comprehension within algebra ± a quantitative study

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ottilia Svanstedt; [2021-07-08]
    Nyckelord :mathematical concepts; early algebra; comprehension; pre-algebra; middle school; reading comprehension; curriculum.;

    Sammanfattning : This quantitative study aims to investigate Swedish 4th and 6th grade students' comprehension of mathematical concepts within algebra. The concepts investigated were chosen out of the mathematical core content devised by the Swedish National Agency for Education (Curriculum for compulsory school, preschool class, and after-school center, 2011). LÄS MER

  3. 3. Normering och undersökning av övningseffekt på ordavkodningstesten A1-A4 på mellanstadieelever i kommunala grundskolor : en kvantitativ tvärsnittsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Isabella Kadar; Lars-Johan Kroon; [2021]
    Nyckelord :Word decoding; re-testing; practice effect; reading disability; dyslexia; Ordavkodning; upprepad testning; övningseffekt; lässvårigheter; dyslexi;

    Sammanfattning : Upp till 20% av alla barn drabbas av någon form av läs- och skrivsvårigheter. För kunna utvärdera de interventioner och anpassningar som skolan gör för dessa barn behövs valida och reliabla testinstrument. LÄS MER

  4. 4. Bara för att du inte kan svenska språket så betyder det ju inte att du inte kan : En kvalitativ intervjustudie kring nyanlända elevers kunskapsutveckling i So-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Haglund; [2020]
    Nyckelord :teachers perception; newly arrived pupils; civic education; increased knowledge; interview study; lärares uppfattningar; nyanlända elever; So-ämnena; kunskapsutveckling; intervjustudie;

    Sammanfattning : I skolan ställs mycket höga förväntningar på nyanlända elever, då de förväntas lära det svenska språket parallellt med ämneskunskaper. Många lärare saknar dock kompetens i hur de ska främja nyanlända elever språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Los factores motivadores y desmotivadores en chicos y chicas en sus estudios de ELE

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Alice Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Motivation; Demotivation; Gender; Spanish; Foreign language; Linguistic ability; Attitudes; Motivación; Desmotivación; Género; Español; Lengua extranjera; Competencia lingüística; Actitudes;

    Sammanfattning : El estudio que se presentará investiga la relación entre la variable “género” y los diferentesfactores de motivación y desmotivación de los estudiantes suecos que aprenden español comolengua extranjera. Además, la investigación se centra en las diferencias entre los géneros y susactitudes hacia el español como lengua extranjera, junto con las posibles diferencias en el gradode motivación y cómo esto puede variar a medida que aumenta el aprendizaje. LÄS MER