Sökning: "5 åringars utveckling"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden 5 åringars utveckling.

  1. 1. ”Nu förstår jag!” : En undersökning om hur barns förståelse för vattnets väg till kranen kan utvecklas genom en pedagogisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Matilda Julén; [2014]
    Nyckelord :Children and water system; educational activity; technical systems and pre-school; the path of water to the tap; 3-5 year old´s understanding; Barn och vattensystem; pedagogisk aktivitet; tekniska system och förskolan; vattnets väg till kranen; 3-5 åringars förståelse;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet var att undersöka 3-5 åringars förmåga att utveckla sin förståelse för vattnets väg till kranen genom med en pedagogisk aktivitet. Genom den pedagogiska aktiviteten gavs barnen möjlighet att färdas genom vattensystemet med sina kroppar och sinnen, från sjön till kranen. LÄS MER

  2. 2. 3- och 5-åringars resultat på Dynamisk Motorisk Talbedömning – DYMTA: En åldersjämförelse

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Mervi Harjuniemi; Lejla Malkic; [2014]
    Nyckelord :språk; bedömningsmaterial; talmotorisk utveckling; talmotorik; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka talmotorisk förmåga hos svensktalande barn med typisk utveckling i åldrarna tre respektive fem år med testet Dynamisk Motorisk Talbedömning (DYMTA). DYMTA är uppdelat i två nivåer, A och B, i vilka barnets talmotoriska förmåga undersöks på ett dynamiskt sätt, för att få en uppfattning om vilken typ av stöd barnet behöver för att uppnå korrekt artikulation. LÄS MER

  3. 3. Förskolepersonals syn på och arbete med barns emotionella utveckling

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Josefina Blomquist; Marina Quiero; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Emotioner har en central roll i människans liv. Forskning har visat att det är av stor vikt att redan tidigt lära sig förstå och hantera sina känslor. LÄS MER

  4. 4. Övning ger färdighet : en interventionsstudie om extra rörelseundervisnings inverkan på barns motorik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Bodil Norrbom; Michaela Livijn; [2008]
    Nyckelord :Motorisk utveckling; intervention; barn; skola; motorik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte & frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka extra rörelsetränings eventuella effekt på motoriken hos elever i år 2. Vi ville även titta närmare på hur barnens motorik påverkades utifrån förmågan att utföra styrkemoment samt moment som innefattar de motoriska grundformerna i kombination. LÄS MER