Sökning: "7-11 år"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden 7-11 år.
1. Ett påbörjat gigantiskt experiment där våra barn får agera mänskliga försökskaniner - En kvalitativ studie om föräldrars uppfattning om sina barns skärmanvändning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Undersökningar tyder på att skärmanvändningen hos barn och unga ökar och att medieanvändning går allt lägre ner i åldrarna. Barn och unga matas dagligen med en uppsjö av sociala medier. Den ökade tiden för skärmanvändning bidrar till allt mindre tid för socialt samspel och att använda kroppen för fysisk aktivitet. LÄS MER
2. Att skapa resiliens med hjälp av kolinlagring och biodiversitet : en fallstudie med beräkning av kolförråd och kolbalans i Tierps kommun
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskapSammanfattning : Markanvändningssektorn (LULUCF) står för 7–11 % av de globala utsläppen av växthusgaser, däribland koldioxid (CO2), metan (CH4) och dikväveoxid (N2O). Genom förändringar av markanvändningen kan kolinlagringen i mark och vegetation ökas och sektorn kan istället vara med och bromsa klimatförändringarna. LÄS MER
3. Bredd i expressivt ordförråd hos 7-11 åriga barn : i jämförelse med vårdnadshavares utbildningsnivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Den språkliga miljön som barnet vistas i har visat sig ha stor betydelse för utvecklandet av barnets ordförråd. Bredden i ordförrådet är ett kvantitativt mått och beskrivs vara de antal ord en person kan och har kännedom om. LÄS MER
4. Meningsrepetition hos 7-11 åriga barn i jämförelse med bredd i expressivt ordförråd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Meningsrepetitionsuppgifter har använts i flera studier som mått på exempelvis verbalt korttidsminne, den episodiska bufferten och språklig förmåga. Hur meningsrepetition relaterar till språkliga förmågor har undersökts i flera studier, varav enstaka har undersökt relationen till expressivt ordförråd. LÄS MER
5. ”Det handlar om att öppna dörrar” : En kunskapsöversikt över hur forskningendefinierar interkulturell historieundervisning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I ett mångkulturellt samhälle krävs en interkulturell undervisning. Syftet med vårkunskapsöversikt är att undersöka kunskapsläget inom den interkulturella undervisningen i historieämnet samt vilka möjligheter det inkluderande klassrummet ger till identitetsskapande och identitetsutveckling för alla elever som vistas i den. LÄS MER