Sökning: "9-12 år"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden 9-12 år.

  1. 1. VAD TITTAR BARNEN PÅ, EGENTLIGEN? Representation i Youtubeinnehåll som konsumeras av barn i åldern 9–12 år

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Liebig; [2023-03-10]
    Nyckelord :Representation; Youtube; barn; genus; intersektionalitet; ECA;

    Sammanfattning : Executive summary Different media outlets have a big role in shaping our perception of reality, perhaps even more so for children. They have fewer reference points with real life than us adult, what they see in various channels is more or less all they know of the outside world. LÄS MER

  2. 2. Digitala lärspel i matematikundervisningen : En litteraturstudie om digitala lärspels påverkan på elevernas motivation och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anton Olsson; Alexander Jeppsson; Ebba Kvarnström; [2023]
    Nyckelord :Digitala lärspel; motivation; engagemang; lärande; matematik; årskurs 4–6; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Digitala inslag har idag en stor roll i skolan, men inom matematik klamrar lärare sig fast vid traditionella undervisningsmetoder. Samtidigt tryter motivationen för matematik hos mellanstadieelever. För att öka motivationen inom matematik uppmanas lärare att utgå från elevernas intresse. LÄS MER

  3. 3. Gemensam läsning av skönlitteratur i undervisningen : En intervjustudie om hur lärare väljer ut och arbetar med skönlitterära böcker på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Klara Eriksson; Lisa Härder; Emilia Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Fictional literature; 9-12 years; shared reading; teaching methods; book selection; Skönlitteratur; 9–12 år; gemensam läsning; arbetssätt; bokval;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur verksamma mellanstadielärare väljer ut och arbetar med skönlitterära böcker vid gemensam läsning, samt vilka möjligheter och utmaningar lärarna upplever kring detta. Det insamlade materialet består av sex semistrukturerade intervjuer med behöriga och erfarna svensklärare. LÄS MER

  4. 4. Reliability of countermovement jump,and isometric mid-thigh pull measurementafter a cycle ergometer VO2-max test. A pilotstudy within the frame of the Project: Relative Energy Deficit in Swedish Athletes

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jesper Schiller; [2023]
    Nyckelord :: Consistency; neuromuscular fatigue; power; strength; test-retest reliability; within session reliability and vertical jump.; Inom sessions reliabilitet; neuromuskulär utmattning; pålitlighet; spänst; styrka; test-retest reliabilitet och vertikalhopp.;

    Sammanfattning : Abstract Introduction In order to evaluate aerobic, power and strength abilities coaches typically has performed all the physical tests at the same testing session. Today there is a lack of instruments tested for reliability in that kind of setting. LÄS MER

  5. 5. Vad är det här för konstig mojäng? : En litteraturdidaktisk studie av skönlitteratur för barn i årkurs 4–6 ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Gottberg; Lina Eklund; [2023]
    Nyckelord :genus; genusperspektiv; litteraturdidaktik; normkritik; skönlitteratur; stereotyper; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur aktuell skönlitteratur för barn i åldrarna 9 -12 år förmedlar genus och traditionella könsnormer. Studien syftar också till att undersöka hur värden som förmedlas i litteraturen korrelerar med läroplanens värdegrund. För att genomföra studien använder vi diskursanalys som metod. LÄS MER