Sökning: "Ämneslärarutbildning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Ämneslärarutbildning.

  1. 1. Spänningsreglering och mental träning inom idrottslärarutbildningen : En kvalitativ studie vid sju lärosäten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Casper Hällström; Nils Toresson; [2022]
    Nyckelord :Tension adjustment; Mental training; Sports psychological methods; Curriculum analysis; Document analysis; Teachers education; Spänningsreglering; Mental träning; Idrottspsykologiska metoder; Läroplansanalys; Dokumentanalys; Ämneslärarutbildning;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur de lärosäten i Sverige som erbjuder ämneslärarprogrammet för gymnasiet med ingång idrott och hälsa, tolkar och tillämpar det centrala innehållet spänningsreglering och mental träning från kursen idrott och hälsa 1. Genom intervjuer med utvalda representanter från lärosätena samt en genomförd dokumentanalys av relevanta dokument ämnar vi att finna svaren på följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  2. 2. Musiklärarstudenters syn på övningsundervisning i gitarr : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Adrian Bernhardson; [2021]
    Nyckelord :Gitarr; instrumentalundervisning; musikundervisning; musiklärarstudenter;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att undersöka musiklärarstudenters erfarenheter och upplevelser av övningsundervisning i gitarr. Studien utgick från frågeställningarna: Hur har lärarstudenterna upplevt sina erfarenheter av praktiserande kursmoment i instrumentalundervisning för gitarr och hur har detta påverkat det personliga didaktiska tänkandet? och Hur har de upplevt elevernas behov och förutsättningar att förstå och motiveras av undervisningen?. LÄS MER

  3. 3. ”Vi borde ha så mycket mer praktik” : En undersökning om delaktighet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Olsson; [2020]
    Nyckelord :Civics; Competences; practice; inclusion; teacher education; Samhällskunskap; kompentenser; verksamhetsförlagd utbildning; delaktighet; ämneslärarutbildning;

    Sammanfattning : Ämneslärarutbildningen idag baseras på proposition 2009/10:89 som bygger på de förändringar som införandet av proposition 1999/2000:135 innebar och syftar till att studenterna under sin verksamhetsförlagda utbildning och utbildning ska utveckla kognitiva, kulturella, kommunikativa, kreativa, kritiska, sociala och didaktiska kompetenser. Under min egen ämneslärarutbildning i samhällskunskap har jag upplevt svårigheter i att skapa delaktighet hos eleverna jag undervisat, då det har funnits en osäkerhet kring mina egna kompetenser och förmågor. LÄS MER