Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sykepleierstudenters opplevelse av miljøets betydning for læring, ved praksis i intensivavdelingen-En integrativ litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Line Solbakken Lorentzen; Reidar Hammer; [2021]
    Nyckelord :Environment; intensive care; student nurse; learning; clinicals; miljø; intensivsykepleie; sykepleierstudent; læring; praksis;

    Sammanfattning : Bakgrunn: Mangelen på intensivsykepleiere kan påstås å være allment kjent i helsevesenet. Kravet om kompetanse er stigende, som igjen stiller høyere krav til utdanningsstedene. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskestudenters skattade upplevelser av lärandemiljön före och efter inrättandet av Kompetenscentrum

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad; Högskolan Dalarna/Vårdvetenskap

    Författare :Elisabeth Fredborg; Karin Raninen Jansson; [2014]
    Nyckelord :Relationship; clinical learning environment; nursing students; feedback loop; Relation; klinisk lärandemiljö; sjuksköterskestuderande; återkoppling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under senare år har allt fler kliniska träningscentra för färdighetsträning etablerats för att möjliggöra en trygg och säker lärandemiljö med simuleringsmöjligheter för studerande och personal. Klinisk färdighetsträning är en viktig del i sjuksköterskeutbildningen vid Högskolan Dalarna (HDa) där lärandemiljön på Kompetenscentrum (KC) kan bidra till en förbättring av lärandemiljön i den kliniska färdighetsutbildningen. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskestudenters upplevelse av den kliniska färdighetsträningen på Kompetenscenter : Fokusgruppsintervjuer med sjuksköterskestuderande

    Magister-uppsats, Omvårdnad

    Författare :Ninni Wallfelt; [2012]
    Nyckelord :Klinisk färdighetsträning; Kompetenscenter; sjuksköterskestuderande; sociokulturellt perspektiv; upplevelse;

    Sammanfattning : Syfte: Syfte med denna studie var att belysa hur sjuksköterskestudenter upplevde den kliniska färdighetsträningen på Kompetenscenter. Metod: Den genomfördes som en empirisk studie med kvalitativ ansats där två fokusgruppsintervjuer med fem sjuksköterskestuderande i vardera utfördes. Deltagarna var mellan 22 och 30 år. LÄS MER

  4. 4. Huvudhandledare och kliniskt utbildningsansvarigas uppfattning om undervisnings- och handledningssituation på anestesiklinik

    Magister-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Ann Lögde; [2010]
    Nyckelord :nursing instructors; head tutor; clinical education; students; experience; fenomenography; handledare; huvudhandledare; kliniskt utbildningsansvarig; studenter; upplevelse; fenomenografi;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med denna intervjustudie var att undersöka huvudhandledares och kliniskt utbildningsansvarigas uppfattning om undervisnings- och handledningssituationen på en anestesiklinik. Totalt intervjuades 6 huvudhandledare och 5 kliniskt utbildningsansvariga. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskestudenters uppfattningar om handledning under verksamhetsförlagd utbildning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Charlotte Ankarborg; [2010]
    Nyckelord :tutoring; student; nursing; clinical education; handledning; student; omvårdnad; klinisk utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva sjuksköterskestudenters uppfattningar om vilka faktorer som ingår i god handledning under verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Data samlades in via nio intervjuer och tre skriftliga svar, med hjälp av en intervjuguide, från sjuksköterskestudenter i termin 6 på sjuksköterskeprogrammet i Uppsala. LÄS MER