Sökning: "A model for learning in working life"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden A model for learning in working life.

  1. 1. Cross project Just-In-Time bug detection

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Axel Pettersson; [2024]
    Nyckelord :JITLine; Bug detection; Software Development; JITLine; Bugg identifiering; Mjukvaruutveckling;

    Sammanfattning : Software is present in almost all aspects of our lives, and with more parts of life beingdriven by code, the importance of limiting bugs is critical. Studies have shown that thelonger a bug is present in a system increases the complexity of finding and handlingthe bug. LÄS MER

  2. 2. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  3. 3. HUR COPINGSTRATEGIERPÅVERKAR PATIENTENS STROKEREHABILITERING : En kvalitativ intervjustudie ur ett fysioterapeutiskt perspektiv

    M1-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Alend Omar; Jahsmine Infante Udo; [2023]
    Nyckelord :Beteendemedicin; Biopsykosocialt perspektiv; Cerebrovaskulär sjukdom; Fysioterapi; Psykologisk anpassning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Stroke är en vanlig dödsorsak i Sverige. En stroke kan resultera i biologiska,psykologiska och sociala konsekvenser för individen. Rehabilitering efter stroke syftar till attåtervinna och bibehålla funktioner. Fysioterapeuter behöver ha hänsyn till delarna av denbio-psyko-sociala modellen vid rehabilitering. LÄS MER

  4. 4. Predict sex in salmonids using motion-triggered cameras and artificial intelligence

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Wildlife, Fish and Environmental Studies

    Författare :Albin Bidner; [2023]
    Nyckelord :census method; salmon; trout; al; camera technology;

    Sammanfattning : As the EU water directive starts to be implemented in Swedish law a new national plan of negotiating new environmental permits for every hydropower plant. This process will most likely result in the building of many new fish passages and ladders around the dams to allow fish and other aquatic life to pass them. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jolina Gustafsson; Therese Liljequist; Henrietta Mörk; [2023]
    Nyckelord :Girl; SAMS; SiS; SiSam; Participation; The System perspective; The participation model and Three cultures of participation; Delaktighet; Delaktighetsmodellen; Flicka; SAMS; SiS; SiSAM; Systemperspektivet; Tre kulturer för delaktighet;

    Sammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER