Sökning: "A-kursen i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden A-kursen i matematik.

  1. 1. Ämnesintegrering mellan matematik och karaktärsämnen

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Ann Eliasson; [2008]
    Nyckelord :ämnesintegrering; ämnesövergripande; integrerad; matematik; karaktärsämnen;

    Sammanfattning : Ett flertal undersökningar i Skolverkets regi har de senaste åren visat på en negativ utveckling avseende elevers kunskaper och inställning till matematik – ett ämne som allt oftare upplevs som svårt, tråkigt och verklighetsfrämmande. Jag har i denna utredning undersökt ett möjligt tillvägagångssätt för hur man som matematiklärare kan bryta denna utveckling, nämligen tillämpning av ämnesintegrering mellan matematikämnet och gymnasieprogrammens karaktärsämnen – ämnen som eleverna ofta hyser ett större intresse för och mer konkret upplever ett mål och syfte med. LÄS MER

  2. 2. Matematik med yrket som bas : Hur stor del av gymnasiets matematik A-kurs kan avhandlas med yrkesmatematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Mikael Ungh; [2008]
    Nyckelord :fordonsprogrammet; skog; programinfärgning; yrkesmatematik;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen på gymnasiet skall enligt Skolverkets styrdokument vara färgade av den programinriktning eleven valt. En stor del, mer än hälften, av gymnasiets matematik A-kurs skulle gå att avhandla med yrkesmatematik på ett fordonsprogram med inriktning mot skogsmaskin- förare/mekaniker. LÄS MER

  3. 3. Formella lösningsmetoder av lineära ekvationer - Nödvändig kunskap eller ett överteoretiserat hinder i matematikundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Robert Simon; [2008]
    Nyckelord :algebra; ekvationer; formell matematik; lösningsmetoder;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker vilka lösningsmetoder elever på yrkesförberedande program använder sig av när de löser lineära ekvationer efter det att A-kursen i matematik avslutats. En viktig fråga har varit att se huruvida elever har tillägnat sig de formella lösningsmetoderna som traditionellt har betonats i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Vem är bäst på procenträkning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Elvstam; Christer Månsson; [2007]
    Nyckelord :matematik; procent; procentbegreppet; procenträkning;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka om elever studerande A-kursen i matematik på gymnasiets första år var bättre på att lösa procentuppgifter än elever i årskurs sex på grundskolans senare år. Vidare ville vi undersöka om elever i årskurs sex klarade att räkna procentuppgifter som finns i läromedlen för skolår nio samt om det är någon skillnad i svårighetsgraden på procentuppgifterna i läroböckerna? För detta användes en diagnos med nio uppgifter tagna ur matematikläromedel för årskurs sex och årskurs nio på grundskolans senare år. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik i matematik - ett forskningsbaserat lektionsmaterial för grundskolans senare år och gymnasiet Matematik-A

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ethel Degirmenci; Karolina Reinholdson; [2007]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; bråk; lärande; socialkonstruktivism; del – helhet; utematematik; lektionsplanering;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att framställa lektionsplanering anpassad för utomhuspedagogik i ämnesområdet matematik och mer specifikt inom bråk. Planeringen är tänkt att kunna tillämpas i grundskolans senare årskurser och gymnasiet A-kursen. LÄS MER