Sökning: "ADD ADHD motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden ADD ADHD motivation.

  1. 1. Djurassisterad pedagogik i hälsoundervisning : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elinur Demirtas; [2023]
    Nyckelord :Animal-assisted intervention; Animal-assisted therapy; Animal-assisted education; ADHD; add; autism; canine-assisted intervention; disability; dog therapy; dogs effect on children; health; Mental health; Maslow s hierarchy of needs; motivation theory; physical education; physical activity; oxytocin.; Djurassisterad pedagogik; Djurassisterad intervention; hunds assisterad intervention; hundterapi; skolhund; funktionshinder; adhd; add; autism; mental hälsa; idrott och hälsa; hundens effekt; Maslows behovshierarki; motivationsteori; oxytocin.;

    Sammanfattning : Djurassisterad pedagogik är målinriktade instaser med akademiska och pedagogiska mål som involverar tränade djur för att stödja elever med t.ex. funktionsnedsättningar eller särskilt stöd.  Syftet med denna studie är att belysa hur djurassisterad pedagogik (DAP) kan användas i idrott-och hälsoundervisning. LÄS MER

  2. 2. Studie- och karriärvägledning emot kriminalitet : Sex före detta kriminella personers erfarenheter av studie- och karriärvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dafina Lugici; Vejin Turan; [2023]
    Nyckelord :Vägledning; handlingshorisont; motverka kriminalitet; habitus; socialt kapital.;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledarutbildningen på Malmö Universitet har idag ett eget inslag av vägledning för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Ett par exempel på inslag är olika diskussioner, föreläsningar och arbeten om vägledning i förhållande till elever med exempelvis ADHD, ADD och Autismspektrumstörning. LÄS MER

  3. 3. Med Autismspektrumtillstånd 
i skolan 2018 : Om lärares förutsättningar och elevers behov av anpassningar i skolan, för att utifrån Lgr11 få likvärdig undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Johnér Bodesand; [2018]
    Nyckelord :Autism; ramfaktorer; inkludering; motivation; värdegrund;

    Sammanfattning : Färska studier visar på att elevantalet med diagnoser inom AST, som ADHD, ADD, tvångssyndrom, ångest m m, ökar. Hur klarar lärarna, utifrån kunskap, värdegrund och resurser, att undervisa i en skola som fungerar för alla? Finns det anpassningar skolan kan göra som skulle underlätta för alla elever och samtidigt gynna elever med AST? I den här studien har jag tagit avstamp i forskning kring elever, barn och ungdomar, med autism eller med autistiska drag. LÄS MER

  4. 4. Multisensor Stress Monitoring For Non-Stationary Subjects

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Anette Hilmersson; [2015]
    Nyckelord :Monitoring; stress; photoplethysmography; PPG; transmissive; skin conductance; SC; sensor construction;

    Sammanfattning : Monitoring stress in real-time, in a non-laboratory environment can be benecial in several applications. One of these, which have been the motivation for this thesis, is to to perform this measurement during Attention decit hyperactivity disorder (ADHD) diagnosis. LÄS MER

  5. 5. Folk som pratar o pennor som rasslar : – om hur elever med neuropsykiatrisk diagnos upplever skoltiden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Rosita Brolin; [2009]
    Nyckelord :Experiences; neuropsychiatric disabilities; ADHD; ADD; DAMP; Asperger syndrome; Upplevelser; neuropsykiatriska funktionshinder; ADHD; ADD; DAMP; Asperger syndrom;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur elever med neuropsykiatriska funktionshinder upplever tiden i grund- och gymnasieskolan. Mina frågeställningar handlade om i vilka sammanhang eleverna upplevde svårigheter kopplade till funktionshindren, på vilka sätt skolan visade förståelse för dessa svårigheter, hur skolan löste de problem som uppstod, vad skolan kunde ha gjort mer samt vilka starka sidor hos eleverna som var betydelsefulla i skolan. LÄS MER