Sökning: "ADHD i en skola för alla"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden ADHD i en skola för alla.

  1. 1. Är lärare redo? : En kvalitativ studie om lärares beredskap för att möta och stödja elever med ADHD

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Louise Ekberg; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Readiness; Knowledge; Teachers; School; Support; ADHD; Beredskap; Kunskap; Lärare; Skola; Stöd;

    Sammanfattning : Ett barn med ADHD kan uppleva svårigheter med lärande och att utveckla vänskapsrelationer, vilket medför att skolan kan bli en utmaning. Oavsett vad eleven har för svårigheter är skolan ansvarig att erbjuda stöd och utforma undervisningen så eleven får förutsättningar att lyckas. LÄS MER

  2. 2. "Fast man kanske har behovet att verkligen få sitta lite lugnare så får man inte det, utan det ska vara rättvist för alla" : En kvalitativ studie om upplevelsen av den omgivande lärmiljöns påverkan på flickor med diagnosen adhd:s förutsättningar för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Erika Snäckvik Cruz; Anna Edeblom; Rebecca Stenberg; [2023]
    Nyckelord :adhd; lärmiljö; tillgänglighetsmodellen;

    Sammanfattning : Under lång tid har flickor nästintill varit utelämnade när det kommer till forskning om adhd men på slutet av 90-talet tog det fart. Trots detta är kunskapen om flickor med diagnosen adhd låg. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande undervisning enligt läroplanen i idrott och hälsa för elever med ADHD

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Norberg Wall; Isabelle Ström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av hur de inkluderar elever med ADHD i sin undervisning samt hur anpassad deras undervisning är efter läroplanen. Vi vill kunna besvara forskningsfrågorna: Hur anpassar lärare sin undervisning utifrån läroplanen? På vilka sätt arbetar lärare inkluderande med elever som har ADHD? Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat sex utbildade idrottslärare som har erfarenheter av elever med ADHD diagnos som i dagsläget undervisar på mellanstadiet. LÄS MER

  4. 4. Anpassning för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar genom kollegialt lärande : En fokusgruppsstudie med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Zehra Bardakci; Nina Pulkkinen; [2022]
    Nyckelord :add; adhd; sencemaking; student teacher relationships; classroom climate; collegial learning; add; adhd; begriplighet; elev-lärare relationsarbete; klassrumsmiljö; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka rutiner kring elever med neuropsykiatriska anpassningar och kollegialt lärande med särskilt fokus på NPF-anpassning för gynnsam lärandemiljö. Denna studies frågeställningar söker svar på vilket sätt som skola och fritidshem kan ge en personlig utveckling för elever med diagnosen neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) samt hur kollegialt lärande kan vara ett led i arbetet med NPF-anpassningar i skolan. LÄS MER

  5. 5. Speciallärares och specialpedagogers samverkan med lärare med fördjupning inom språk-, läs- och skrivutveckling - för att skapa tillgänglig lärmiljö för elever med diagnos ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cenita Welander; Anna Sjödén; [2021]
    Nyckelord :ADHD; språk-; läs- och skrivutveckling; samundervisning; tillgänglig lärmiljö; organisation;

    Sammanfattning : En granskning gjordes av Skolinspektionen under 2014, där framkom det att svensk skola behövde förbättra stödet för elever med diagnosen ADHD. Svensk skollag säger att alla elevers olika behov ska tillgodoses och alla ska vara en del av undervisningen oavsett vilken förutsättning eleven har. LÄS MER