Sökning: "ADHD läs- och skrivsvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden ADHD läs- och skrivsvårigheter.

  1. 1. ADHD och läs-och skrivsvårigheter/ dyslexi : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Ström; Lidman Annika; [2020]
    Nyckelord :ADHD; dyslexia; reading difficulties; reading disability; gender differences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. En empirisk studie av läs- och skrivsvårigheter i skolan : med inriktning dyslexi och ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tove Mattsson; Jane Johansson; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; ADHD; samband; bakomliggande faktorer; pedagogiska insatser; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att ta reda på hur lärare resonerar och anser att de arbetar med elever som har läs- och skrivsvårigheter, ADHD och dyslexi. Vidare tar studien upp hur lärare resonerar kring möjliga faktorer som kan påverka elevers läs- och skrivsvårigheter, samt vilka uppfattningar de har kring samband mellan dem. LÄS MER

  3. 3. Intensivträna läsning med eller utan visuellt pixel-brus : En interventionsstudie med fokus på elevernas avkodning och fonologiska förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Amanda Jonsson; Helené Thäpp; [2020]
    Nyckelord :avkodning; fonologiska förmåga; läsning; lästräning; ordavkodning; visuellt pixel-brus;

    Sammanfattning : Det är viktigt att vi har kunskaper om olika metoder, som kan hjälpa elever som har läs- och skrivsvårigheter. Skolans insatser skall  ha en vetenskaplig grund, vila på beprövad erfarenhet och aktuell forskning. En utmaning är att utveckla och testa metoder som kan praktiseras i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter i skolan. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg och assisterande teknik : Ett stöd för inlärning när koncentrationen inte räcker till

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Hasselblad; Åsa Nyman; [2020]
    Nyckelord :ADHD; assisterande teknik; digitala verktyg; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Elever med adhd stöter ofta på hinder när de ska läsa och skriva i skolan på grund av sina kognitiva svårigheter. Flera tidigare studier har visat att assisterande teknik kan hjälpa elever att ta till sig och förmedla text trots att de hade grava läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Strategier och metoder för att motverka läs-och skrivsvårigheter hos elever med adhd under de senare skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lena Brandt; [2019]
    Nyckelord :Adhd; individuella anpassningar; inkludering; kartläggning; läs-och skrivsvårigheter; motivation; självkänsla; relationell pedagogik.;

    Sammanfattning : Skolans bemötande och anpassningar har en avgörande roll för hur elever med funktionsnedsättningen adhd klarar sin skolgång. I och med att problematiken är av varierande art är betydelsen av kartläggningar, uppföljning och utvärderingar extra viktiga för den här elevgruppen. Elever med adhd får ofta läs-och skrivsvårigheter pga. LÄS MER