Sökning: "ADHD omvårdnad"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden ADHD omvårdnad.
1. Livet med ADHD och att erhålla diagnos i vuxen ålder : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund Antalet personer som diagnostiserats med ADHD har ökat stadigt under de senaste 15 åren. Det har visat sig att många har fått diagnosen först som vuxna. LÄS MER
2. Föräldrars upplevelse av sjukvården gällande sitt barn med ADHD : En deskriptiv litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Att ha ADHD påverkar många aspekter i livet. Barn kan ha svårigheter med att bibehålla uppmärksamhet, impulskontroll och känsloreglering. Sjuksköterskor möter barn med ADHD inom all hälso- och sjukvård. LÄS MER
3. Yoga för barn och unga med psykisk ohälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Bakgrund: I Sverige ses en ökning av psykisk ohälsa bland barn och ungdomar vilket leder till ökade vårdköer inom barn- och ungdomspsykiatrisk vård. De vanligaste diagnoserna inom specialistpsykiatrin är idag uppmärksamhets- och hyperaktivitetsstörning (ADHD), autismspektrumtillstånd (AST), ångest samt depression. LÄS MER
4. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda barn och ungdomar med T1D och ADHD
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Typ 1 diabetes (T1D) är en kronisk autoimmun sjukdom som drabbar barn och ungdomar 0–18 år världen över. Ett annat vanligt tillstånd som drabbar barn och unga är Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Vården kring T1D är krävande och ADHD försvårar exekutiva förmågor. LÄS MER
5. Vuxenlivet med ADHD:Upplevelser och behov för stöd och förståelse : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) tillhör gruppen neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Kärnsymtomen hos vuxna med ADHD innebär svårigheter med uppmärksamhet med eller utan samtidig impulsivitet och överaktivitet. LÄS MER