Sökning: "ADHD positivt"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden ADHD positivt.
1. Vuxenlivet med ADHD:Upplevelser och behov för stöd och förståelse : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) tillhör gruppen neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Kärnsymtomen hos vuxna med ADHD innebär svårigheter med uppmärksamhet med eller utan samtidig impulsivitet och överaktivitet. LÄS MER
2. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER
3. ”Inget om oss utan oss” : Ett användarcentrerat tillvägagångssätt för att utveckla Canvas för studenter med ADHD/ADD
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Den här studien undersöker hur ett användarcentrerat tillvägagångssätt kan utveckla gränssnittet för den digitala läroplattformen Canvas, baserat på hur plattformen upplevs av studenter med ADHD/ADD. Genom intervjuer och observationer har data samlats in kring studenternas interaktion med Canvas och vad de upplever för problematik med plattformen. LÄS MER
4. Elever med ADHD och deras upplevelser och tankar om motivation i skolan : En fallstudie från grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning/Abstract Forskning visar att ungdomar med ADHD har signifikant sämre motivation i skolan än elever som inte har diagnosen. Många elever lämnar grundskolan varje år med ett starkt skolmotstånd, låga meritvärden och ett dåligt självförtroende. LÄS MER
5. Litium som tilläggsbehandling vid ADHD och depression
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)Sammanfattning : Bakgrund: Litium har varit dominerande som behandling mot bipolär sjukdom men det har visat sig att litium verkar mycket bra förebyggande också mot depression. Forskningen har på senare år visat att litium kan verka positivt också på en del andra diagnoser utöver bipolär sjukdom. LÄS MER