Sökning: "ADHD utbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden ADHD utbildning.
1. ADHD och ätstörning : Behandlare inom ätstörningsvårdens erfarenheter och reflektioner
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Antalet människor som har diagnostiserats med ADHD respektive med ätstörning har ökat i jämförelse med tidigare år. Det har påvisats en koppling mellan dessa, en samsjuklighet mellan ADHD och ätstörning. LÄS MER
2. Socialpedagogiskt arbetsätt i skolan för elever med ADHD : Socialpedagoger
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Bakgrund: I skolor har det socialpedagogiska perspektivet börjat ta en större plats i det pedagogiska arbetet med elever. Grunden i socialpedagogik är den samhälleliga fostran som genom socialpedagogiskt arbetsätt leder till ett förändringsarbete. Det socialpedagogiska bemötandet är en viktig del i arbetet med elever som har ADHD. LÄS MER
3. Hur arbetar speciallärare/matematiklärare med att utveckla den matematiska problemlösningsförmågan hos elever med ADHD?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Den svenska grundskolan förväntas erbjuda alla elever en utbildning av hög kvalitet i en tillåtande lärmiljö där alla elever är inkluderande. Skolans uppdrag är att främja elevers lärande för att förbereda dem att leva och verka i ett modernt samhälle men den svenska skolans undervisning är inte likvärdig för elever som har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. LÄS MER
4. Associations between health literacy, ADHD, and eating behaviour
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Personer med ADHD riskerar ohälsa i högre grad än befolkningen i stort. Såväl matvanor, som hälsolitteracitet kan ha signifikant inverkan på individers hälsa. LÄS MER
5. Svårigheter, anpassningar och arbetssätt i matematikundervisning för elever med ADHD- En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet; Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I våra styrdokument (Lgr 22) poängteras det att alla elever har rätt till undervisning som leder till lärande och utveckling samt att elever i behov av stöd har rätt att få det stöd som behövs. Elever med ADHD räknas till den kategori elever som behöver stöd då skolsvårigheter förekommer hos dessa elever. LÄS MER