Sökning: "ADHD-diagnosen"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet ADHD-diagnosen.
1. ADHD-diagnos: handlingsutrymme, attityder och en social konstruktion - En djupgående kvalitativ studie om skolpersonals syn på ADHD-diagnosen och kopplade stödinsatser.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : This study aims to analyze how school staff perceive children diagnosed with ADHD, along with the associated support measures and autonomy. Utilizing a qualitative approach with semi-structured interviews presented in vignette form, five individuals from three different schools in the Malmö and Lund areas were interviewed. LÄS MER
2. ADHD hos kvinnor: hälsoupplevelser och strategier vid ohälsa : en icke-systematisk litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsvariation vars karaktäristiska symtom är en kombination av ouppmärksamhet, hyperaktivitet och bristande impulskontroll. ADHD är vanligare bland pojkar under 18 år, men könsfördelningen jämnar ut sig hos patienter över 18 år. LÄS MER
3. Det är dig det är fel på : En kritisk diskursanalys om framställningen av ADHD på webbplatser
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats ämnar belysa hur information om den neuropsykiatriska diagnosen ADHD, sprids genom fyra svenska webbplatser. Uppsatsens syfte är att undersöka hur information om ADHD framställs och hur ett kulturellt perspektiv skulle kunna ge en alternativ bild av diagnosen. LÄS MER
4. Att hitta min inre Nimrud - mitt liv som ADHD-musiker
Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Det här är ett masterarbete kring relationen mellan ADHD och musik, inte inom medicin. Med arbetet vill jag lyfta upp fördelar, hyperförmågor och den stora kreativa potential som ADHD ger mig som musiker. Jag fick ADHD-diagnosen först efter flera års studier på Musikhögskolan, och hade innan dess levt 30 år med bara nackdelar med ADHD. LÄS MER
5. Socioekonomiska och kulturella faktorers betydelse vid identifiering och behandling av ADHD-symptom hos barn och ungdomar
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: ADHD-diagnostisering hos barn och ungdomar har de senaste åren ökat i snabb takt. Problematiskt beteende hos barn och ungdomar har alltid uppmärksammats men har de senaste 20 åren i allt högre utsträckning kommit att förstås som ADHD. LÄS MER