Sökning: "ADHD"

Visar resultat 11 - 15 av 687 uppsatser innehållade ordet ADHD.

  1. 11. Gymnasieelevers syn på sitt eget lärande - En utgångspunkt i specialpedagogens skolutvecklingsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Monica Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Elever Lärande Metakognition;

    Sammanfattning : Sammanfattning Karlsson, Monica (2018). Gymnasieelevers syn på sitt eget lärande. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Förväntat kunskapsbidrag En specialpedagog ska aktivt arbeta med skolutveckling. LÄS MER

  2. 12. FÖRUTSÄGBARHETENS LOV OCH RUTINENS VÄLSIGNELSE : Examensarbete om möbeldesign för människor med psykisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Arna G Magnúsdóttir; [2018]
    Nyckelord :möbeldesign; autism; adhd; psykisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The purpose of this exam project in furniture design is to investigate what special needs persons with neuropsychiatric disorders have – especially those with ADHD and autism – and how furniture design can be of aid, by designing a piece of furniture that can meet some of those needs. I have mainly based my reasonings on books about neuropsychiatric disorders, such as Hallberg and Hallberg (2015) and Hjelmquist (2006), who has interviewed adults with these diagnoses. LÄS MER

  3. 13. Hur bemöts ADHD i förskolan? : En kvalitativ studie ur förskolepersonalens perspektiv på bemötande av barn med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jelina Rolandsson Thomasdotter; [2018]
    Nyckelord :ADHD; Förskola; Bemötande; Sociala situationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en fördjupad insikt i hur personalen i förskolan ser på bemötande av barn med ADHD. Metoden som valdes för studien har en kvalitativ ansats med intervjuer som genomförts med åtta verksamma pedagoger. Det teoretiska perspektiv som använts till analys och tolkning är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 14. Diagnosens kraft : En vetenskaplig essä om normalitet och avvikelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Celie Kronman; [2018]
    Nyckelord :Preschool; behavior; attitudes; deviant behavior; challenging children; ADHD; interpretations; neuropsychiatric disabilities; prejudices; Förskola; beteende; förhållningssätt; avvikande beteende; utmanande barn; ADHD; tolkningar; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; fördomar;

    Sammanfattning : The aim of this scientific essay is to illuminate perceptions and interpretations about children's deviant behavior and how it affects the educators attitudes towards these children. The starting point for the essay is two different self-perceived situations where I experienced that "deviant" behavior and behaviors that causes trouble, referred to as “trouble-making” behaviors, quickly and carelessly identifies as consequences of the neuropsychiatric disability ADHD. LÄS MER

  5. 15. Hur tydligt är begreppet tydlig? : En studie om psykologers och specialpedagogers/speciallärares uppfattningar om hur undervisning och skolmiljö kan anpassas för elever diagnosticerade med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Oscar Studeny; [2018]
    Nyckelord :Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; ADHD; autism; diagnos; psykologutlåtande; anpassningar; god undervisning; undervisningsstrategier; skola; skolpsykolog;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i det ökade intresset för neuropsykiatriska diagnoser i samhället och det fokus som skolan under en längre en tid haft på elever i behov av anpassningar. Genom en kvalitativ textanalys av skriftliga psykologutlåtanden och en enkätundersökning med specialpedagoger och speciallärare är avsikten att bidra med ökad kunskap om psykologers och specialpedagogers/speciallärares uppfattningar om hur skolan kan skapa en god lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. LÄS MER