Sökning: "ADHD"

Visar resultat 21 - 25 av 687 uppsatser innehållade ordet ADHD.

  1. 21. Arbetsterapi för kvinnor med ADHD : Från kaos till organiserat kaos

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jenny Andersson; Elin Sjöberg; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Vad ska det leda till? : – En kvalitativ studie om lärares förväntningar på en ADHD-utredning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Emma Malm; Ulrika Folkesson; [2018]
    Nyckelord :ADHD; lärares förväntningar; specialpedagog; fenomenografi;

    Sammanfattning : Det finns idag en större kännedom om neuropsykiatriska tillstånd hos barn och efterfrågan på neuropsykiatriska diagnosutredningar ökar därför både i Sverige och resten av världen. Det är många gånger läraren som initierar en utredning. LÄS MER

  3. 23. Med eller utan brus? : En studie om ordavkodning, läsförståelse och arbetsminne.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Bodil Rothén; Ellen Torstensson Hultberg; [2018]
    Nyckelord :Arbetsminne; auditivt vitt brus; dyslexi; fonologiska svårigheter; komorbiditet; koncentrationssvårigheter; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter; ordavkodning; visuellt pixel-brus; uppmärksamhetssvårigheter;

    Sammanfattning : När vi som lärare och blivande speciallärare ser att den beprövade erfarenheten inte räcker för att alla elever ska nå en snabb och säker ordavkodning behöver vi kunskap baserat på vetenskaplig grund för att kunna ge elever i läs- och skrivsvårigheter rätt stöd och hjälp vilket är en utmaning för lärare och forskare. Då tidigare forskning har visat att ett auditivt vitt brus har en påverkan på koncentrationen för elever med ADHD, skulle det också, med tanke på komorbiditeten mellan läs- och skrivsvårigheter och uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter kunna ha en liknande effekt på läsning för elever med läs- och skrivsvårigheter och/eller dyslexi. LÄS MER

  4. 24. Ett projekt för eldsjälar? : Samverkan kring barn och unga med neuropsykiatriskafunktionsnedsättningar som har problematisk skolfrånvaro, ettprofessionsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete; Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linda Vallin; Linda Hallén; [2018]
    Nyckelord :samverkan; socialtjänst; skola; elevhälsa; problematisk skolfrånvaro; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; NPF; underlättande aspekter; försvårande aspekter;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. ADHD i barnlitteraturen : Analys av fyra bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Josefin Öhrnberg; [2018]
    Nyckelord :ADHD; Gender; Norm critical perspective; Paratext; Person portrayal; Picture book; ADHD; Bilderbok; Genus; Normkritiskt perspektiv; Paratext; Personskildring;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att granska hur den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen ADHD skildras i fyra olika bilderböcker riktade till barn i förskoleålder. Genom textanalytiskt perspektiv utförs en bilderboksanalys och bilderböckernas paratext analyseras, det vill säga allt som är kring böckernas huvudsakliga berättelse. LÄS MER