Sökning: "ADHD"
Visar resultat 36 - 40 av 1168 uppsatser innehållade ordet ADHD.
36. Socialpedagogiskt arbetsätt i skolan för elever med ADHD : Socialpedagoger
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Bakgrund: I skolor har det socialpedagogiska perspektivet börjat ta en större plats i det pedagogiska arbetet med elever. Grunden i socialpedagogik är den samhälleliga fostran som genom socialpedagogiskt arbetsätt leder till ett förändringsarbete. Det socialpedagogiska bemötandet är en viktig del i arbetet med elever som har ADHD. LÄS MER
37. Inhibitory control in adults with ADHD
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskapSammanfattning : Inhibitory control refers to a person’s ability to control responses and impulses. Deficits in inhibitory control have been found in the neurodevelopmental disorder of Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), though this has mainly been studied in children. LÄS MER
38. Depression in children and adolescents with ADHD : a systematic literature review
Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för medicinska vetenskaperSammanfattning : Introduction: Poor mental health in children and adolescents is a growing public health concern. Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) is a prevalent disorder in youth, impacting their mental well-being. LÄS MER
39. Man kan inte vara tyst och skrika samtidigt. : En genusvetenskaplig analys av medicinsk forskning om flickors/kvinnors sena ADHD-diagnostisering.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskapSammanfattning : Denna uppsats är en litteraturstudie där jag har analyserat sammanställningar av medicinsk forskning om flickors/kvinnors sena ADHD-diagnostisering ur ett genusvetenskapligt perspektiv. Judith Butlers tankar om genusperformativitet, Yvonne Hirdmans teori om genussystemet samt Nancy Tuanas feministiska epistemologi utgör de teoretiska utgångspunkterna. LÄS MER
40. ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda” : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract: Elofsson, Natalie och Ericsson, Rebecca (2023). ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda”- En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter. LÄS MER