Sökning: "AKK autism"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden AKK autism.

  1. 1. Barn och föräldrars uppfattning om bildstöd inom barnsjukvård

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lisa Lindbladh; Caroline Schönberg; [2021-02-03]
    Nyckelord :bildstöd; barnsjukvård; Alternativ och Kompletterande Kommunikation AKK ; autism; tematisk analys; pictorial support; pediatric care; Augmentative and Alternative Communication AAC ; autism; thematic analysis;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur ett antal barn och deras föräldrar uppfattade att få tillgång till bildstöd i samband med sjukhusbesök. Halvstrukturerade intervjuer genomfördes med fyra barn i åldrarna 6–11 år och sex föräldrar, från totalt fyra familjer. Två av barnen hade autism. LÄS MER

  2. 2. Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan : En studie om kommunikation, samspel och delaktighet för barn med autism med eller utan intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Annika Dahlman; [2018]
    Nyckelord :AKK; Autism; Intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med fördjupad kunskap om alternativ och kompletterande kommunikation för barn med autism med eller utan intellektuell funktionsnedsättning genom att undersöka vilka former de erbjuds samt hur dessa används på förskolan med fokus på kommunikation, samspel och delaktighet i verksamheten. Studien är kvalitativ och har utgått från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Att införa talande kommunikationshjälpmedel för en elev med autism - en fallstudie ur ett variationsteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Avesson; Anna Schüler; [2017]
    Nyckelord :AKK; autism; talande kommunikationshjälpmedel; variationsteori; Widgit Go;

    Sammanfattning : Abstract Anna Avesson & Anna Schüler (2017). Att införa talande kommunikationshjälpmedel för en elev med autism – en fallstudie ur ett variationsteoretiskt perspektiv (Introducing a speech aid device for a student with autism - a case study from a variation theory perspective). LÄS MER

  4. 4. Att börja använda ett högteknologiskt AKK : En 6-årings kommunikativa förmågor under de första månaderna efter introduktion av en pratapparat

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Jessica Jonsson; Olsson Ronja; [2017]
    Nyckelord :augmentative and alternative communication; AAC; high tech; speech generating device; SGD; communication; communicative; resources; observation; conversation analysis; CA; multimodal interaction analysis; alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; högteknologisk; kommunikativ; observation; samtalsanalys; CA; multimodal interationsanalys;

    Sammanfattning : When an individual’s ability to communicate with speech does not function as expected, in many cases, augmentative and alternative communication, (AAC), can serve as a support interaction with other persons. The purpose of this study is to investigate how a specific child’s communicative possibilities and abilities develop during the first months after introducing a speech generating device. LÄS MER

  5. 5. Att möjliggöra kommunikation för elever med autism : En studie gjord i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Annelie Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Communication; autism spectrum disorders; intellectual disabilities; AAC; group interview and socio-cultural theory; Kommunikation; autismspektrumtillstånd; intellektuell funktionsnedsättning; AKK; gruppintervju och sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight how some teachers in the compulsory school for learning disabilities describe how they enable communication for pupils with autism spectrum disorders and intellectual disabilities. The study is a qualitative study based on two group interviews with three informants in each group. LÄS MER