Sökning: "AKK relationellt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden AKK relationellt perspektiv.

  1. 1. Att bidra till elevers kommunikationsutveckling : En intervjustudie med pedagoger verksamma inom grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Lindfors Boij; Sandra Halling; [2023]
    Nyckelord :Communication development; intellectual disability; special school; augmentative and alternative communication AAC ; interview study; Kommunikationsutveckling; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; grundsärskola; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om några pedagogers erfarenheter av att stötta kommunikativ utveckling hos elever som läser ämnesområden inom grundsärskolan. De frågeställningar som legat till grund för studien är: Vad betraktar pedagogerna som möjligheter respektive hinder för elevernas kommunikationsutveckling? Hur beskrivs elevernas roll i processen med kommunikationsutveckling? Hur kan pedagogers erfarenheter förstås utifrån specialpedagogiska perspektiv? Digitala semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta pedagoger verksamma i grundsärskolan. LÄS MER

  2. 2. En kommunikativt stödjande förskola : Pedagogers beskrivningar för att inkludera barn med verbala kommunikationssvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Hällström; Britt-Marie Tengman; [2022]
    Nyckelord :AKK; Förskola; Inkludering; Relationellt perspektiv; Verbala kommunikationssvårigheter;

    Sammanfattning : Hur barn ges möjlighet att vara kommunikativt delaktiga i förskolan är en grundläggande faktor för barnets möjligheter att inkluderas i verksamheten. Relationer är centralt för att kunna inkludera barn, därav har studien tagit utgångspunkt i ett relationellt perspektiv med fokus på begreppen relation, samspel och kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation i särskolan: möjligheter och utmaningar : "Likvärdigutbildning är rätten till kommunikation"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Everitt Karin; Sävström Susann; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Kommunikation och alternativ kommunikation i särskolan; Relationsperspektiv; stöd; yrkesprofessioner i särskolan;

    Sammanfattning : Studien berör området kommunikation i särskolan, hur det hanteras och tar sig uttryck i ett sammanhan i särkolemiljö. Denna studie syftade till att öka kunskapen och undersöka hur arbetet med Alternativ och Kompleterand Kommuniktion (AKK) fungerar i särskolan. LÄS MER

  4. 4. Samtalsmattan som kommunikationshjälpmedel En kvalitativ studie i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pernilla Lilja; Annelie Hedin-Ryan; [2020-01-15]
    Nyckelord :Grundsärskola; samtalsmatta; språksvårigheter; AKK; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syfte Vårt syfte med studien var att öka kunskapen om hur samtalsmattan fungerar som kommunikationshjälpmedel för elever i språksvårigheter på två grundsärskolor och en gymnasiesärskola. Våra frågeställningar var; Vilka aspekter är centrala för att samtalsmattan ska fungera som ett AKK- hjälpmedel? Hur fungerar samtalsmattan som ett AKK- hjälpmedel för eleven att uttrycka åsikter och känslor? Vilka strategier behöver man som samtalsledare? Hur fungerar samtalsmattan ur kommunikationssynpunkt vid utvärdering av skol- och elevarbeten. LÄS MER

  5. 5. En egen röst - på lika villkor? : En kvalitativ studie av AKK-bruk inom grundsärskolan/träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anneli Hagersjö; [2018]
    Nyckelord :Kommunikation; utvecklingsstörning; samspel; etik; styrdokument; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig på användandet av AKK inom grundsärskolan/träningsskolan med utgångspunkt i kommunikationsträning. Syftet med studien var att belysa på vilka grunder lärare inom grundsärskolan/träningsskolan, upplever att de jobbar för att utveckla elevernas kommunikativa förmåga. LÄS MER