Sökning: "ANALYS MCDONALDS"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ANALYS MCDONALDS.

  1. 1. Kulturella anpassningar inom marknadsföring : En kvalitativ innehållsanalys av McDonald’s reklamfilmer i sex olika länder.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mathilda Bjuhr; Keren Nashih; [2022]
    Nyckelord :McDonald’s; reklamfilm; kultur; Lewis-modellen; kommunikationsstrategi; semiotik; kvalitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Trots många studier av McDonald’s marknadsföringsstrategi är den under ständig utveckling. McDonald’s vill under 2020/2021 investera i nya kulturellt relevanta metoder. Denna uppsats kommer att analysera McDonald’s reklamfilmer från 2021 utifrån ett kulturellt perspektiv för att komplettera tidigare studier. LÄS MER

  2. 2. McDonalds McDelivery : En jämförelse av kultur mellan reklamfilm och nation i Sverige samt Japan under en pandemi

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Adrian Sjödal; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : År 2020 blev världen utsatt av viruset Covid-19, en pandemi som har påverkat mångas liv, allt från företag till människors vardag. Medan restaurangindustrin har påverkats negativt av den ökande mängden hemmasittande, har matleveransindustrin istället ökat. LÄS MER

  3. 3. 16 sätt att yla : Narratologiska anaylser av Porpentines Howling Dogs och Abigail Corfmans 16 Ways to Kill a Vampire at McDonalds

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Love Zúniga Elfström; [2020]
    Nyckelord :Howling Dogs; 16 Ways to Kill a Vampire at McDonalds; narratology; possible worlds theory; Alice Bell; Jeff Parker; ludology; interactive narratives; hypertext; Porpentine; Abigail Corfman; Howling Dogs; 16 Ways to Kill a Vampire at McDonalds; narratologi; possible worlds theory; Alice Bell; Jeff Parker; ludologi; interaktiva narrativ; hypertext; Porpentine; Abigail Corfman;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras spelen Howling Dogs och 16 Ways to Kill a Vampire at McDonalds ur ett narratologiskt perspektiv. Huvuddelen av analysen fokuserar på hur hypertextens mediala förhållanden påverkar relationen mellan spelaren och narrativet samt på förhållandet mellan berättare och lyssnarinstans. LÄS MER

  4. 4. GDPR - Ansvar, utmaningar och framtiden : Med åsikter från arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Robin Rosenberg; Sandra Eriksson; [2018]
    Nyckelord :GDPR; PuL; Regulatory agency; Government; EU; Government bills; Bills; Challenges GDPR; GDPR; PuL; Datainspektionen; regeringen; EU; lagförslag; propositioner; utmaningar GDPR;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur GDPR kan påverka Sverige ochorganisationer som är verksamma här. GDPR är den nya stora förordningen som kommerträda i kraft den 25:e maj och alla organisationer är mitt uppe i, eller i slutskedet av arbetetmed anpassningarna. LÄS MER

  5. 5. En (o)nyttig uppsats : en retorisk studie om svenska McDonalds apologia

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Emma Einarsson; [2016]
    Nyckelord :McDonalds; retorik; Super Size Me; reklam; hermeneutik; neo-aristotelisk analys; apologia; Benoit; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån perspektivet att dokumentären Super Size Me är potentiellt ethosskadande, undersöka hur McDonalds har förhållit sig till detta genom deras reklamfilmer och en annons, och se ifall dessa kan ses som en apologia. Studien har även som syfte att undersöka vad människor som Morgan Spurlocks granskningar och anklagelser av multinationella företag kan bidra med. LÄS MER