Sökning: "ANALYSMODELL religion"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden ANALYSMODELL religion.
1. Patienters erfarenheter av trons betydelse för patienter med cancerdiagnos : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Tro är en kraftkälla och kan förknippas med framtidshopp. Tro kan ge tröst samt hjälpa individen att hantera rädsla och osäkerheten. LÄS MER
2. Interaktionen mellan illustration och text : En multimodal läromedelsanalys av två läroböcker inom ämnet religion för årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka två läroböcker i ämnet religion för årskurs 4–6, som tillämpas i svenska klassrum idag. Läroböckerna, Utkik Religion 4–6 och PULS Religion 4–6, anaglyseras ur ett multimodalt perspektiv då interaktionen mellan illustrationer och tillhörande text undersöks. LÄS MER
3. Livet efter en diagnos : Patienters upplevelse av att leva med bröstcancer
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Bröstcancer är en av de vanligaste cancerformerna som drabbar kvinnor i Sverige. Sjuksköterskor som saknade en onkologisk utbildning upplevde att det var svårt att vårda kvinnor med bröstcancer. Kvinnors närstående upplevde ett stort ansvar att ta hand om kvinnorna. LÄS MER
4. Patienters upplevelse av att leva med långvarig ländryggssmärta : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Smärta är en individuell psykologisk och emotionell reaktion där funktionen är att varna för skada. Långvarig smärta är en smärta som varar i mer än 12 veckor som drabbar 40–50 procent av Sveriges befolkning. LÄS MER
5. Medier som religionsdidaktisk utmaning : En kvalitativ studie av lärares förhållningssätt till mediers skildringar av religioner och dess utövare i årskurs 4–6.
Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktikSammanfattning : Forskare menar att mediers alltmer betydelsefulla roll i ungdomars liv kan bidra till att stärka och sprida fördomar om olika religioner. Det finns dock begränsad forskning om hur mediers skildringar av religioner och dess utövare kan hanteras i religionsundervisningen. LÄS MER