Sökning: "ANT-undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet ANT-undervisning.

  1. 1. Undervisning om ANT i årskurs 4–6 : En litteraturstudie om att utveckla undervisningen om alkohol, narkotika och tobak

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Ljungqvist; Maja Andersson; [2023]
    Nyckelord :ANT-undervisning; hälsofrämjande arbete; förebyggande; preventionsarbete; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Litteraturstudien belyser möjligheter och svårigheter med alkohol, narkotika och tobak-undervisning, samt hur undervisningen bedrivs. Studien inriktar sig mot elever i årskurs 4–6 och hur ANT-arbetet organiseras. Det är viktigt att det finns ett systematiskt och långsiktigt arbete kring ANT då eleverna formas och utvecklas i mellanstadiet. LÄS MER

  2. 2. Väljer man att intensivkonsumera alkohol utan orsak? : En studie om ungdomars intensivkonsumtion av alkohol i samband med grupptryck, kunskap och föräldrarelation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jens Palbrink; Ehab Mageed; [2016]
    Nyckelord :Intensivkonsumtion; alkohol; grupptryck; föräldrarelation; kunskap; ungdomar;

    Sammanfattning : En andel ungdomar finns det alltid som konsumerar alkohol, men är de medvetna om riskerna det medför och vad alkohol gör med kroppen? Trots att ungdomar många gånger inte vet vilka risker och konsekvenser som är förknippade med alkohol väljer de att dricka mycket ändå. Lyckligtvis visar forskning att alkoholkonsumtionen minskat de senaste åren bland ungdomarna, dock finns det en hel del arbete kvar att göra. LÄS MER

  3. 3. En studie om hur lärare undervisar om doping i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Kojo Pavic; [2015]
    Nyckelord :Dopingundervisning; idrott och hälsa; styrdokument; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien att skildra hur idrottslärare undervisar om doping och hur dessa lärare uppfattar kunskapskravet gällande doping angivet i gymnasieskolans läroplan. Frågeställningarna i studien behandlar hur två lärare skildrar att de undervisar om doping och hur de uppfattar kunskapskravet angivet i gymnasieskolans läroplan. LÄS MER

  4. 4. Helheten är större än summan av delarna- En kvalitativ studie om det drogförebyggande arbetet inom grundskolan samt inställningar och attityder till införandet av slumpmässiga, frivilliga drogtester

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Lauren Carroll; Andrea Fokt; [2009]
    Nyckelord :Landskrona kommun drogtester.; risk- och skyddsfaktorer; Systemteori; primär och sekundär prevention; evidensbaserad; evidens; drogtester i skolan; drogtester; preventiv; drogförebyggande arbete; skolan förebygger; Risk and Protective Factors Theory and System Theory. Nyckelord: förebyggande arbete; Primary and Secondary Prevention Theory; evidence based practice; Keywords: drug prevention; drug testing schools; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilket drogförebyggande arbete som görs inom grundskolan idag samt vilka attityder skolsköterskor, kuratorer och drogsamordnare har till införandet av slumpmässiga, frivilliga drogtester i skolan. Med studiens syfte som utgångspunkt valdes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod för insamling av empiriskt material. LÄS MER

  5. 5. Projekt Charlie : -ett drogförebyggande material som kan vända upp och ned på vårt sätt att leva...

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :Cecilia Grändås; [2005]
    Nyckelord :Education; Pedagogik; Projekt Charlie; ANT-undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur ett antal lärare använder det drogförebyggande materialet Projekt Charlie i sin undervisning, samt att få en bild över dessa lärares och en skolledares erfarenheter kring materialet och vad de anser om Projekt Charlie. Arbetet är grundat på en empirisk undersökning i form av intervjuer av fyra lärare samt en skolledare, alla verksamma på samma skola. LÄS MER