Sökning: "AR in automotive"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden AR in automotive.

  1. 1. Increasing process reconfigurability and quality in HMLV assembly lines using Industry 4.0 : A case study in the automotive industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Dagvadorj Bazarkhuu; Evelina Dannert; [2023]
    Nyckelord :Reconfigurability; Industry 4.0; quality; assembly; High-Mix Low-Volume; HMLV; Rekonfigurerbarhet; Industri 4.0; kvalitet; montering; Hög-mix Låg-volym; HMLV;

    Sammanfattning : The automotive industry is responsible for substantial emissions and is therefore transitioning to the new market of electromobility. With changing market conditions and uncertain demand, frequent product launches and customization are increasingly common. LÄS MER

  2. 2. Backshore Once Offshored Manufacturing? : Exploring Sustainability as a Driver for Backshoring Decisions in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Valeria Bracamonte Nuñez; [2022]
    Nyckelord :offshoring; backshoring; sustainability; environmental system analysis tools; environmental decision making; Swedish automotive industry and global steel industry;

    Sammanfattning : This master thesis has been conducted for Hanza Holding AB which is a global company with production facilities grouped into local clusters in proximity to its clients. The company has experienced an increased demand from companies seeking to relocate their production back to their home countries to be closer to their end markets. LÄS MER

  3. 3. Interaction design for Augmented Reality Head-Up Displays : Developing graphics design and evaluating perceptual and safety aspects for navigation use cases

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Johan Hansols; [2022]
    Nyckelord :industrial design engineering; human-centered design; user experience design; Augmented reality head-up displays; visual perception; AR-HUD navigation; automotive industry; user-testing; teknisk design; användarcentrerad design; användarupplevelsedesign; head-up-displayer med förstärkt verklighet; visuell perception; AR-HUD-navigering; fordonsindustri; användartestning;

    Sammanfattning : The interactions with everyday products and technology are often done without being noticed or reflected upon. Interactions driving a vehicle are happening automatically for most people when having experience driving. LÄS MER

  4. 4. Energipotential för biogas i gödsel från svenska mjölkproducerande lantbruk : Med utgång från en gårdsbaserad biogasanläggning i Kalmar kommun

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Linda Johannesson; [2022]
    Nyckelord :Biogas production; Biowaste; Manure; Renewable energy; Sustainable energy; Farm-based biogas production; Biogasproduktion; Bioavfall; Gödsel; Förnybar energi; Hållbar energi; Gårdsbaserad biogasproduktion;

    Sammanfattning : För att nå de klimatpolitiska målen arbetar såväl Sverige som EU aktivt mot en cirkulär ekonomi där varje resurs nyttjas så effektivt som möjligt. En del i det arbetet handlar om att lyfta fram hållbara energikällor för att succesivt fasa ut fossila bränslen. LÄS MER

  5. 5. Innovationer inom bilindustrin och dess värdeskapande : En eventstudie om annonseringen av miljöbilars påverkan på avkastning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anton Kull; Milos Plavsic; [2022]
    Nyckelord :Abnormal return; announcement; automotive industry; eco-friendly cars; effective market hypothesis; event study; innovation; Abnormal avkastning; annonsering; bilindustrin; effektiva marknadshypotesen; eventstudie; innovation; miljöbilar;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Utvecklingen inom bilindustrin går mot att allt fler miljöbilar ser dagens ljus. Företag verksamma på en marknad där konkurrensen är hög, som bilindustrin, tvingas till ett innovativt beteende för att inte prestera sämre än sina konkurrenter. LÄS MER