Sökning: "AST"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade ordet AST.

  1. 1. Utvärdering av snabb resistensbestämning för Staphylococcus aureus och Streptococcus pneumoniae direkt från positiv blododlingsflaska

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Rebecka Aniansson; [2019]
    Nyckelord :MRSA; PNSP; blododling; antibiotikaresistens; RAST; snabb resistensbestämning; sepsis; diskdiffusion;

    Sammanfattning : Sepsis är ett livshotande tillstånd som orsakas av bakterier i blodbanan. Tidig och korrekt antibiotikabehandling är viktig, antibiotikaresistens är ett ökande problem och resistensbestämning är därför essentiell. Vid sepsisdiagnostik med blododling krävs ofta minst två dygn innan resistensbesked kan ges. LÄS MER

  2. 2. Autism och skrivsvårigheter : En intervjustudie med lärare som undervisar elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, ;

    Författare :Åsa Romson; Josephina Wallström; [2019]
    Nyckelord :autism; writing difficulties; didactic theory; autism; skrivsvårigheter; didaktisk teori;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Tidigare forskning påvisar att elever med autismspektrumtillstånd (AST) ofta möter svårigheter i skrivandet och att de behöver få specifik skrivundervisning för att utvecklas i sitt skrivande. Studiens syfte var att undersöka och synliggöra lärares uppfattningar och erfarenheter beträffande skrivundervisning för elever med autism. LÄS MER

  3. 3. Visionen “ett Stockholm för alla” - men finns det möjlighet för alla att delta? : En undersökning av styrdokuments beskrivning av möjligheter till deltagande i arbete för individer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i allmänhet och autismspektrumtillstånd i synnerhet i Stockholms stad

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik; Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Carola Ax; Malin Norén; [2019]
    Nyckelord :Stockholm municipality; document study; neuropsychiatric disability; autism spectrum disorder ASD ; the learning organization; organizational hypocrisy; regulatory documents; text analysis; participation in work.; Stockholms stad; dokumentstudie; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; autismspektrumtillstånd AST ; den lärande organisationen; organisatoriskt hyckleri; styrdokument; textanalys; deltagande i arbete.;

    Sammanfattning : De senaste decennierna har förutsättningarna på arbetsmarknaden förändrats till följd av bland annat den tekniska utvecklingen och ökade krav på stresstolerans och social kompetens. Vi har upptäckt ett forskningsgap gällande möjligheter för individer med autismspektrumtillstånd att delta på den svenska arbetsmarknaden genom anställning. LÄS MER

  4. 4. Att vara kvinna med autismspektrumtillstånd : En kvalitativ litteraturstudie av upplevelsen att leva med AST och dess påverkan på självbilden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA); Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Linnea Jörlid; Linnéa Lindh; [2019]
    Nyckelord :Autism spectrum disorder; ASD; women; gender; gender-normative demands; self-image; relations; intersectional perspective; Autismspektrumtillstånd; AST; kvinna; kön; könsnormativa krav; självbild; relationer; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Being a woman and living with autism spectrum disorder (ASD) involves double difficulties. Women need to put up with gender-normative demands on how women should be and women with ASD also face difficulties when trying to live “as others”, despite their symptoms. LÄS MER

  5. 5. Effektiva stöd för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar vid läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Kristina Larsson; Alexandra Laufer; [2019]
    Nyckelord :ADHD; AST; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; stöd; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka stöd som visat sig effektiva för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) vid läsutveckling under grundskolans tidiga år. Vår valda metod omfattar en sammanställning av tidsaktuell forskning inom området för vår frågeställning. LÄS MER