Sökning: "ATC- systemet"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ATC- systemet.
1. Optimering av Human Factors i Interaktionsdesign för Larmhantering i Mil i-ATC : Att navigera utmaningar och utforska möjligheter
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Studien belyser flygtrafikledningssystemet Mil i-ATC och flygledares upplevelser av systemet och larmhanteringen. Arbetet genomfördes på uppdrag av Combitech med syfte att undersöka och skapa förståelse för hur flygledare interagerar med systemet och fattar beslut i samband med inkommande larm. LÄS MER
2. Skyddsavstånd på järnväg. Behov av regelförändringar vid ändrade förutsättningar.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Dagens signalregelverk ställer krav på en minsta längd för reserverat spåravsnitt bortom slutpunkt för rörelseväg till ett annat fordon i rörelse. Detta kallas för skyddsavstånd och krav som ställs på dess längd gör det möjligt att tillåta samtidiga rörelser på en driftplats vilken har positivt påverkan på kapaciteten. LÄS MER
3. The Attention of Train Drivers : An experimental study of differences in attention between Automatic Train Control and European Railway Traffic Management System (ERTMS)
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva systemSammanfattning : A European project is gradually replacing the current train control systems to a mutual control system called as the European Railway Traffic Management System (ERTMS). I Sweden they have implemented the new train control system on a few train-lines in the northern part of Sweden. LÄS MER
4. Roslagsbanan: A capacity comparison between the current ATC system and the implementation of a CBTC system
Master-uppsats, KTH/TransportplaneringSammanfattning : Communications-based train control (CBTC) aims to improve headways in the railway systems while maintaining or even improving safety. By means of the CBTC systems, the exact position of a train is known more accurately than the traditional signalling systems. LÄS MER
5. Reliability Study of ERTMS in Sweden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Sweden is currently undergoing a transition phase to a new signalling system on its railway network. ATC-2 is the current point information system in use on the network. The system will gradually be replaced with ERTMS, which will become the standardised signalling system in the European Union (EU). LÄS MER