Sökning: "ATD"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet ATD.

  1. 1. Faktorer vid planering av matematikundervisning på låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Vivianne Slezinger; Josefine Jensen; [2024]
    Nyckelord :ATD; matematik; planering; ramfaktorteorin; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Forskning visar att läroboken i matematik har en stor roll bland de yrkesverksamma lärarna i grundskolan. Läroboken kan användas på olika sätt och i olika stor utsträckning. I Sverige är läroböckerna inte granskade av myndigheter vilket gör att det inte går att garantera att de följer läroplanen. LÄS MER

  2. 2. Effekten av att använda GeoGebra med arbetsblad för att undervisa gymnasieelever om andragradsfunktioner : En kvasiexperimentell interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Daniel Gahnfelt; [2023]
    Nyckelord :Kvasiexperimentell metod; interventionsstudie; digitala verktyg; dynamiskt matematikprogram; GeoGebra; ATD; praxeologi; matematikundervisning; andragradsfunktioner;

    Sammanfattning : GeoGebra är ett dynamiskt matematikprogram, ett slags digitalt verktyg, som kan användas i matematikundervisningen. Tidigare forskning tyder på att undervisning med GeoGebra är mer effektiv än traditionell undervisning sett till elevers kunskapsutveckling, men motsvarande svensk forskning saknas. LÄS MER

  3. 3. Orkestrering för ett matematiskt lärande : Praxeologier i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sebastian Herbut; Nicklas Sandström; [2023]
    Nyckelord :Anthropological Theory of the Didactic ATD ; läromedel; matematikundervisning; orkestrering; planering; praxeologier; reflektioner;

    Sammanfattning : I den här studien åskådliggörs tre skilda perspektiv på hur undervisning kan planeras ochorganiseras i relation till matematikinnehåll, struktur och yttre resurser. Tidigare forskningbelyser hur lärarens arbete kring planering i stor utsträckning kan vara avgörande förelevernas lärande i matematik. LÄS MER

  4. 4. Architectural Technical Debt - can it be prevented with a software project generator?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Sara Ahrari; Tselmeg Baasan; [2021]
    Nyckelord :Architectural Technical Debt; Technical Debt; Project Generator; Command Line Interface; Inner Source; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Architectural Technical Debt (ATD) is a challenge that many of today's companies aim to overcome. ATD concerns the overall structure and architecture of a software-intensive system and can be described as the unresolved shortcuts developers take under circumstances of e.g. time pressure and uncertain requirements. LÄS MER

  5. 5. En komparativ studie av matematikläroböcker 1970-2011 för Samhällsvetenskapsprogrammets första år med fokus på proportionalitetsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karl Sörensen Hannell; [2020]
    Nyckelord :läroboksanalys; matematik; proportionalitet; samhällsvetenskapsprogrammet;

    Sammanfattning : Läroboken har en central roll i den svenska matematikundervisningen. Det är ett av de huvudsakliga undervisningsunderlagen som läraren använder sig av. Därmed påverkas undervisningen av lärobokens innehåll. Att ha olika typer av uppgifter som kan lösas med olika lösningstekniker främjar elevers begreppsförståelse. LÄS MER