Sökning: "Abilities"

Visar resultat 11 - 15 av 2631 uppsatser innehållade ordet Abilities.

  1. 11. "NÄR DERAS MISSBRUK TOG ÖVER- HÖLL VI DET FÖR OSS SJÄLVA" : En livsvärldsfenomenologisk studie om vuxna barn som levt i familj med missbruk

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Aylin Del Toro; Zemone Samuelsson; [2024]
    Nyckelord :addiction; dysfunctional everyday life; adult children; lifeworld phenomenology; body and soul; Missbruk; dysfunktionell uppväxt; vuxna barn; livsvärldsfenomenologi; kropp och själ;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to describe and understand the meaning of adult children´s experience of growing up in a family with addiction. The study is based on a lifeworld phenomenological approach where the adult children have been the focus. LÄS MER

  2. 12. Att skapa livslång hälsa : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med hälsa i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elise Jansson Forsman; Lucas Jahjah; [2024]
    Nyckelord :Health; Practical Education; Assessment; Healthying; learning by doing; Hälsa; Praktisk undervisning; Bedömning; Hälsoförmåga; Upplevelsebaserad pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studien syftar till att undersöka hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa förmedlar och befäster praktisk kunskap hos elever med syfte att skapa livslång hälsa. Studiens frågeställningar: Hur arbetar gymnasielärarna praktiskt med hälsa i ämnet idrott och hälsa och hur bedöms de praktiska momenten i hälsa i ämnet idrott och hälsa? Teori och Metod Studien har en kvalitativ ansats, med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod där intervjuguiden skapats utifrån teorin om learning by doing samt begreppet healthying. LÄS MER

  3. 13. Vad gör jag sen? : En litteraturstudie om unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras relation till sysselsättning och arbete

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Therése Andersson; [2024]
    Nyckelord :daily activity; employment; intellectual disability; labour market; post-school occupation;

    Sammanfattning : Studies and reports have shown that a significant portion of young individuals with intellectual disabilities who complete their studies at special needs upper-secondary school find themselves outside the labor market. Among these, a considerable number are described as being somewhere else, i.e., not in employment, education, or daily activities. LÄS MER

  4. 14. Djurassisterade insatsers påverkan på personer med demenssjukdom : En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Siri Persson; N N; [2024]
    Nyckelord :Animal-assisted interventions; interventions; dementia; general literature review; impact; independent nursing interventions; Allmän litteraturöversikt; demenssjukdomar; djurassisterade insatser; oberoende omvårdnadsåtgärder; påverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ungefär 130 000–150 000 personer i Sverige lider idag av demenssjukdomar och varje år insjuknar ytterligare ca 20 000–25 000 personer i sjukdomen. Demenssjukdomar innebär en progressiv försämring av kognitiva funktioner, vilket medför symtom som minnesstörningar, rumsliga oförmågor, nedsatta språkförståelser, förlust av inlärda funktioner, nedsatta praktiska förmågor samt beteendeförändringar. LÄS MER

  5. 15. “Att inte reflektera och inte ta åt sig av feedback är ett recept för att inte utvecklas” : Berättelser och lärdomar från ledarnas verklighet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Josephine Wendt; Gustav Sandberg Magnusson; [2024]
    Nyckelord :Leader development; leadership development; learning processes; experience-based learning; situational leadership; learning by doing; reflection; self-reflection; leadership skills.; Ledarutveckling; ledarskapsutveckling; lärprocesser; erfarenhetsbaserat lärande; situationsanpassat ledarskap; learning by doing; reflektion; självreflektion; ledarskapsförmågor;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och skapa förståelse kring processerna för hur ledare lär sig vara ledare. Studien har som ambition att undersöka vad ledarna har lärt sig och hur dessa lärprocesser skett i ledarnas vardag. Nio stycken semistrukturerade intervjuer genomfördes med etablerade ledare inom olika branscher. LÄS MER