Sökning: "Accent"
Visar resultat 1 - 5 av 148 uppsatser innehållade ordet Accent.
1. Öronvittnen: En undersökning av "other accent"-effekten i svensk kontext kopplad till konfidens och korrekthet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Studien undersökte hur auditivt minne påverkas av att höra en röst som talar med dialekt på ens eget modersmål (i detta fall svenska) i jämförelse med att höra en röst som talar med brytning på ett annat språk (i detta fall franska). Auditivt minne är ett relevant område i forensiskt sammanhang då det finns bristfällig forskning gällande öronvittnen och dialekters och brytningars påverkan på öronvittnesminne. LÄS MER
2. Gamification for technology-enhanced mineral value chain teaching and learning: serious gaming for geometallurgy concept
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : The concept of gamification is being increasingly explored and applied to offer new teaching or training tools to teachers, students or employees. The field of geology and geometallurgy wasn’t particularly discussed in the topic of gamification. LÄS MER
3. Intercultural (mis)communication in Swedish Workplaces from the Perspective of Brazilian Employees
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : This study explores politeness and linguistic strategies in intercultural workplace communication in Sweden from the perspective of Brazilian white-collar employees. Employing Brown and Levinson's (1987) politeness framework and Hofstede's (2001; 2011) dimensions of Power Distance and Masculinity/Femininity. LÄS MER
4. "De tänker att jag kanske inte förstår grejer men jag förstår” : En kvalitativ studie om hur talare med utländsk accent upplever metastereotyper i arbetslivet samt vilka konsekvenser detta får
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbeteSammanfattning : .... LÄS MER
5. Is it enough to be understood? A study of teacher attitudes towards accent in the EFL classroom
L3-uppsats, Lunds universitet/Engelska; Lunds universitet/Avdelningen för engelskaSammanfattning : This study investigates teacher attitudes towards accent in the EFL classroom. The central theoretical base for this study is English as a lingua franca (ELF), which proposes that intelligibility is the key to communication in English between people from different backgrounds. LÄS MER