Sökning: "Acceptans och Förändring"

Visar resultat 1 - 5 av 152 uppsatser innehållade orden Acceptans och Förändring.

  1. 1. Digitaliseringens påverkan på controllers motivation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elin Bernhardsson; Felicia Jonsson; [2024-02-20]
    Nyckelord :controller; digitalisering; motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Controllerrollen förändras till följd av digitalisering. Motivation har lyfts som en viktig faktor att undersöka för att ta sig an digitaliseringens utmaningar. Motivation påverkas av flera aspekter så som självbestämmandeteorin och acceptans mot digitala teknologier. LÄS MER

  2. 2. Motstånd i förändringsprocesser : En studie om organisatoriska påverkansfaktorer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Elin Pajuvirta; Elin Yttersted; [2024]
    Nyckelord :Motstånd; Organisatorisk förändring; Motivation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Titel: Motstånd i förändringsprocesser. En studie om organisatoriska påverkansfaktorer. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen), i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  3. 3. Tillämpning av GIS i svenska kommuner - användarnas perspektiv : En analys av tjänstepersoners acceptans av geografiska informationssystem med utgångspunkt i TAM-modellen och organisationsstruktur i Norrköping och Mjölby kommun

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Lukas Carlsson; Sara Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Technology acceptance; GIS; Local planning; Bureaucratic organizational structure; Teknologisk acceptans; GIS; Detaljplanering; Byråkratisk organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Geografiska informationssystem (GIS) kan bistå välgrundade beslut inom planering genom att visualisera och analysera data men mänskliga och organisatoriska faktorer orsakar tröghet för ökad tillämpning av verktyget. Trögheten kan motarbetas genom att kartlägga tjänstepersoners acceptans av verktyget och identifiera hur olika faktorer påverkar acceptansen. LÄS MER

  4. 4. “När får vi höra om vår historia?” : En kvalitativ studie om hur perspektiv på narrativ kommer till uttryck i lärares tal om historieundervisning och hur de kan påverka elevers identitetsskapande i det mångkulturella klassrummet, årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Andersson; Nellie Höök; [2023]
    Nyckelord :Narrativ; personligt perspektiv; lokalt perspektiv; nationellt perspektiv; identitetsskapande; mångkulturellt klassrum; historieundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kategorisera lärarnas tal om historieundervisning utifrån tre perspektiv på narrativ; ett personligt, ett lokalt och ett nationellt. Vidare diskuterar uppsatsen hur de olika perspektiven kan påverka elevers förutsättningar till identitetsskapande i ett mångkulturellt klassrum, årskurs 4-6. LÄS MER

  5. 5. Våga tänka hållbar mobilitet : En studie om utmaningar och stigberoende i Malmö stads arbete med hållbar mobilitet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Elin Kindahl; Joakim Andersson; [2023]
    Nyckelord :Sustainable mobility; sustainable development; mobility; path dependency; City of Malmö; Hållbar mobilitet; hållbar utveckling; mobilitet; stigberoende; Malmö stad;

    Sammanfattning : Kandidatuppsatsens syfte är att undersöka och skapa förståelse för hur Malmö stad arbetar med hållbar mobilitet, hur det implementeras samt vilka utmaningar som kan uppstå. Detta för att öka kunskapen hos planerare med flera som behandlar frågor om hållbar mobilitet. LÄS MER