Sökning: "Acquisition Premium"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Acquisition Premium.

  1. 1. Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Sjöholm; Moa Nordstedt; Sofie Andersson; [2023]
    Nyckelord :Budpremie; Kvinnor; Förvärv; Styrelse; Riskaversion; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket – En kvantitativ studie om kvinnors påverkan på budpremien vid företagsförvärv Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH89: Examensarbete kandidatnivå i finansiering, 15 högskolepoäng Författare: Sofie Andersson, Moa Nordstedt och Sofia Sjöholm Handledare: Maria Gårdängen Nyckelord: Budpremie, kvinnor, förvärv, styrelse, riskaversion Forskningsfråga: Påverkas budpremien vid företagsförvärv när det finns en större representation av kvinnor i styrelsen hos intressenterna? Syfte: Syftet med studien är att analysera om det finns något samband mellan storleken på budpremien vid förvärv och högre andel kvinnor i styrelsen hos intressenterna på den svenska marknaden. Metod: Studien är av kvantitativ karaktär med en deduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. From cheap to chic: a quantitative study on using comparative transparency as a tool for brand attribute upgrading

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Adrian Brännstam; Simon Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Brand alliances; Business Transparency; Comparative Advertising; Brand- and Product Quality Perceptions; Brand Attribute Upgrading;

    Sammanfattning : This thesis constitutes the first attempt to investigate the concept of comparative transparency, a novel type of brand alliance, inspired by comparative advertising and enabled by the growing trend of business transparency in the apparel industry. Broadly, the present study is designed to investigate whether a weak brand can capitalize on the positive attributes of a strong brand merely by being presented as having common manufacturers in an online retailing context. LÄS MER

  3. 3. The Road Towards Service-Integrated Offerings for Product-Centred Manufacturing Firms : A Case Study within Husqvarna

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Kajsa Ivarsson; Eric Seing; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In recent years there has been an increase in servitisation amongst manufacturing firms. Change could be inevitable to stay competitive in this fierce innovative environment and is therefore an ongoing topic that needs to be addressed. LÄS MER

  4. 4. ESG Performance - Effect on acquisition premium

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tintin Almqvist; Fredrik Wendt; [2022-07-01]
    Nyckelord :ESG; Environmental; Social; Governance; Mergers Acquisition M A ; Acquisition; Premium; Gender Diversity; Board Structure;

    Sammanfattning : From a target perspective we investigate how environmental, social and governance (ESG) performance affects the premium paid in acquisitions. ESG has been growing in importance during the last decade, and reporting of non-financial data is increasing. LÄS MER

  5. 5. On Bond Provisions and M&A Activity

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Johan Rudengren; Lucas Johnson; [2022]
    Nyckelord :Callable Bonds; Bond Covenants; M A; Acquisition Premium; Debt Overhang;

    Sammanfattning : The share of bonds issued with a call provision has increased during the last 20 years. We find that companies with callable bond debt are more likely to become takeover targets. LÄS MER