Sökning: "Adaptivt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Adaptivt lärande.

  1. 1. Entreprenöriell resiliens i små och medelstora företag inför och under en finansiell konjunkturnedgång

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Samuel Gustafsson; Johannes Lindström; [2023]
    Nyckelord :Resilience; Entrepreneurial resilience; Small and medium-sized enterprises; Economic downturn; Retail; Resiliens; Entreprenöriell resiliens; Små och medelstora företag; Finansiell konjunkturnedgång; Detaljhandeln;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ser vi att kvantiteten av kriser ökar. Små och medelstora företag är den kategori av företag som drabbas värst och därav har intresset för entreprenöriell resiliens inom forskning ökat. Kunskapen kring entreprenöriell resiliens i små och medelstora företag är fragmenterad och illa definierad. LÄS MER

  2. 2. Förutsättningar för effektiv ordinlärning på gymnasiet : En interventionsstudie med testbaserat lärande och hur elevers inlärning påverkas av kognitiva förmågor och mental uthållighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ellinor Renberg; Marie Friberg Hallberg; [2023]
    Nyckelord :Adaptivt testbaserat lärande; TEXI; METQ; kognitiva förmågor; mental uthållighet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how students learn new words most efficiently by using three different methods: retrieval practice, adaptive retrieval practice and the traditional re-reading of words. The study will also examine which of the methods that is most efficient for students with language vulnerability. LÄS MER

  3. 3. Innovating the learning process in higher education throughthe integration of theory and practice in partnership with Industry and Students

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Daniel Anderson Mlabwa; Farhang Hajipour; [2022]
    Nyckelord :VUCA; Work-Integrated Learning; Knowledge-Economy; Learning Innovation; Paradigm Shift; Higher Education; Employability; Experiential Learning; VUCA Prime.;

    Sammanfattning : The VUCA (which stands for volatility, uncertainty, complexity, and ambiguity) conditions have overshadowed the national and global higher education systems, and social and economic systems are increasingly becoming dependent on knowledge and innovations. There is a call for the global higher education systems to attain a new set of quality standards (Waller et al. LÄS MER

  4. 4. Boundary Stories : Exploring Storytelling as a Tool for Inter-Organizational Learning of Crisis Response Capabilities

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Jonas Herkevall; [2021]
    Nyckelord :storytelling; crisis management; organizational learning; complex adaptive systems; Covid-19; pandemic;

    Sammanfattning : Given the unique nature of crises, a key capability of the crisis response system is to facilitate adaptive response structures in relation to the circumstances of any given crisis. This thesis views the crisis response system as complex adaptive system, in which adaptive response is an emergent phenomenon that occurs through the interactions of crisis response organizations within the crisis response system. LÄS MER

  5. 5. Lärande organisationer i praktiken : En fallstudie om en lärande organisation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jonathan Hagnestad; Anna Rex; [2021]
    Nyckelord :Learning organizations; Lifelong learning; Organizational structures; View of man; Livslångt lärande; Lärande organisationer; Människosyn; Organisationsstrukturer;

    Sammanfattning : Lärande organisationer har sedan slutet av 80-talet kommit att få mycket plats inomorganisationsforskning och begreppet har blivit synonymt med hur företag anpassar sig efter denomvärld de verkar i. Forskningen har visat hur givande lärandet kan vara för företag både i termer avvinst och välmående hos medarbetarna, men empiriska undersökningar har samtidigt visat att lärandeorganisationer inte fått fäste i praktiken. LÄS MER